Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Sunday, December 5, 2010

Hidup Secerah Mentari

Aku ingin hidup secerah mentari
Yang menyinar di taman hatiku
Aku ingin seriang kicauan burung
Yang terdengar di jendela kehidupan

Assalamu'alaikum...
Lagu yang dinyanyikan oleh Saujana pada era remaja mereka masih enak didengar dan amat menyentuh hati. Kebanyakan lagu2 yang dinasyidkan oleh Saujana, amat saya minati, walau liriknya andai diukur dan dibilang perkataan, tidaklah begitu panjang dan meleret, ianya sekadar sahaja namun penuh dengan pengisian serta makna. Namun, fokus saya kali ini bukanlah berkenaan kumpulan Saujana. Merujuk kepada lirik di atas, sudah menjadi lumrah kepada manusia yang berfitrah inginkan semuanya indah2 belaka. Andai diberi plihan jalan yang dipenuhi taman bunga dan jalan yang dipenuhi sampah sarap, tentu yang menjadi pilihan jalan yang dipenuhi taman bunga. Itulah kiasannya bagi norma kehidupan.

Namun, apa yang akan berlaku andai jalan yang penuh sampah, kotor, busuk dan penuh dengan duri satu2 nya pilihan yang harus dipilih ? Begitulah perumpamaan dalam kehidupan kita. Hari2 yang dilalui tidak semuanya indah dan bahagia sahaja. Pasti ada ujian hatta sekecil mana pun, kita akan laluinya. Allah pernah berfirman dalam kalam muliaNya,

Do men think that they will be left alone by saying,
"We believe,"and that they will not be tested ?
[al Ankabut : 2]

UJIAN ITU FITRAH
Ayat di atas menerangkan kepada kita bahawa hidup kita sememangnya akan diuji. Ujian dengan kesakitan, kelaparan, harta, masalah keluarga dan seumpanya. Sebagai contoh, harta yang banyak mahupun sedikit adalah ujian daripada Allah. Harta yang banyak menguji kita adakah kita akan bersyukur dan harta yang sedikit menguji kita apakah kita akan bersabar ? Kerana itulah, kita perlu meletakkan prasangka baik kepada Allah kerana ujian yang diberi bukanlah untuk menyusahkan hambaNya, melainkan hanya tarbiyah kepada kita dan tanda cintaNya kepada kita. Mengapa menjadi tanda cinta ?

Kita ambil contoh, seandainya kita memilih untuk berjalan di jalan penuh dengan taman bunga tersebut namun ada yang menghalang kita daripada melaluinya. Maka janganlah bersedih dan meratap. InsyaAllah, pasti ada hikmah tersirat di situ. Kemungkinan sahaja jalan tersebut penuh dengan perangkap yang bahaya yang bisa memudaratkan kita. Inilah membuktikan Allah sayangkan kita agar kita terselamat dari bahaya dan kemudaratan. InsyaAllah :)

SABAR ITU CAHAYA YANG MEMBAHANG
Pada Jumaat lepas, saya menghadiri smart circle, berbincang dengan ahli usrah tentang Syarah Hadis 40. Dalam SC kali ini, kami membincangkan hadis yang ke-23, menerangkan kepada kita bahawa setiap kebaikan adalah sedekah. Dalam hadis tersebut, direkodkan bahawa sabar adalah cahaya. Sabar sering dikaitkan dengan ujian kerana sabar adalah penawar kedukaan dan penghembus semangat kepada kita agar kita bangkit semula. Kenapa disebutkan sabar itu cahaya (Dhiyaa') ?

Dhiyaa' ialah cahaya yang mengeluarkan bahang kepanasan dan boleh membakar, seperti cahaya matahari. Tidak seperti cahaya bulan yang hanya mempunyai cahaya tanpa membakar. Sabar adalah cahaya ibarat bahang kepanasan yang bisa membakar kerana ia memerlukan mujahadah terhadap jiwa. Kerana bersabar dalam bermujahadah bukan lah manis malah pahit seperti ubat yang kita telan. Namun, dengan ubat yang pahit itulah bisa menyembuhkan kita akhirnya. InsyaAllah.

SENTIASA BERSAMA-NYA
Maka itu sahabat sekalian, lebih2 lagi diri saya yang kerdil ini, ujian adalah rempah kehidupan di dunia yang menjadikan kehidupan kita di akhirat kelak lebih enak dan indah. Usah menganggap diri kita paling dibebani ujian, ingatlah bahawa Rasulullah, kekasih Allah dan insan yang paling dicintai Allah pernah melaui liku-liku kehidupan. Tiada 'abid yang sunyi dengan ujian dan sekiranya ujian melanda, bersabarlah dan berdoalah kepada Allah. Berdoa bukan dikecilkan ujian, namun dibesarkan iman. Dan, dalam susah dan senang, sentiasalah mengingatiNya.

"Bagaimana mungkin kita sebagai hamba mengharapkan
redha Allah selagi mana kita masih mengeluh
dan tidak redha dengan ujian Allah?"
-Rabi'atul Adawiyah-

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.