Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Friday, December 31, 2010

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran


sumber : iluvislam


Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?

Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]

Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati

"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]

Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.

"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]

Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.

Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.

Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.

Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

04.Prihatin sesama kita

"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]

Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]

Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.

Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

06.Jujur, amanah

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?

Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu

"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]

Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.

Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]

" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]

"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]

Monday, December 27, 2010

renung . tafsir .


Assalamu'alaikum...

Sejak-menjak ini, hari-hari yang saya tempuhi adalah dengan berhempulas-pulas dengan peperiksaan "carry mark" yang tidak pernah putus. Dahulu, selepas aidhil adha, saya dan sahabat2 bersama2 menghadapi peperiksaan Histology dan setelah ianya berlalu, datang pula peperiksaan bagi subjek Anatomy yang gah dengan ujian pula kerana dalam keadaan takut untuk berhadapan dengan soalan2 subjek "yang mencekik anak tekak" bagi saya, kami diuji apabila rumah sahabat2 saya terbakar. Maka, peperiksaan terpaksa ditunda dan Alhamdulillah pada Rabu lepas, kami berjaya menjawabnya. Tidak hilang lagi letih dengan Anatomy, doktor Biochemistry amat bermurah hati untuk membuat ujian "kecil" berkenaan dengan Lipids. Walaupun ianya sekadar kuiz di dalam kelas, tiada alasan bagi kami untuk tidak mengulangkaji dan membaca buku. Belum sempat selesai dengan Biochemistry, kami dikhabarkan pula dengan ujian "carry mark" untuk subjek Histology.
(Untuk subjek Physiology, belum ada khabar...wallahu'alam)

Dan...apa pula kaitan tajuk saya di atas dengan peperiksaan yang saya sebutkan ini ? Ketika itu saya sedang membelek buku dan baca apa yang boleh masuk dalam otak, namun lama2 saya mula berasa bosan dan agak sedikit tertekan. Namun bila difikirkan lagi, apabila mata dihidang dengan internet, movie dan sebagainya, segar dan celik pula mata ! Ya Allah....Tuhan sahaja tahu apa yang terlintas di benak fikiran saya. Dan Allah itu Maha Mengasihani, Dia bukakan laluan kepada saya untuk terus bersemangat kembali.
Alhamdulillah, saya terjumpa sebuah artikel yang bertajuk MEMO Untuk Pejuang yang ditulis oleh Allahyarham Dr Mas Afzal, di mana artikel ini sebuah perkongsian oleh arwah dan dikirimkan kepada sahabatnya . (http://afiqizzudin.wordpress.com/2010/12/19/memo-untuk-pejuang/)Italic
Saya kongsikan sedikit kata2 arwah pada artikel tersebut yang amat menarik hati saya.

"Satu kaedah yang saya sangat gemar gunakan semenjak zaman saya belajar A-Level lagi adalah menjadikan belajar sebagai agen taqarrub kepada Allah SWT. Caranya mudah sahaja, bahkan saya yakin ramai juga yang mempraktikkan kaedah yang sama.

Saya suka selang-selikan sesi pembelajaran saya dengan pembacaan al-Qur’an, tidak semestinya setiap kali, tetapi sekurang-kurangnya sekali sehari. Bak kata orang, membaca al-Qur’an ini secara tidak langsung membantu menguatkan ingatan kita."

Tatkala saya membaca ayat di atas, hiba di hati saya. Ketika itu juga saya sedar, buku2 yang saya baca mungkin memberi sedikit tekanan, namun seperkara yang paling saya lupa adalah, saya sedang menuntut ilmu Allah Ta'ala. Kenapa harus berasa tertekan, walhal belajar adalah salah satu jalan untuk kita mengenali cipataanNya sekaligus mengenaliNya yang Maha Mencipta ! Ya Allah...ampunilah diriku...

Pernah sekali ketika dalam kelas Physiology untuk topik Central Nervous System, doktor menerangkan bahawa dalam tubuh manusia, terdapat kawasan yang tugasnya akan menafsirkan apa yang kita lihat, apa yang kita dengar dan seumpanya. Andai rosak kawasan ini, bagaikan tiada "sensation" untuk kita nikmati.
Begitu jualah yang difirmankan oleh Allah, bahkan banyak sekali ! Pada penciptaan antara langit dan bumi, malah dalam tubuh kita, terhadap hikmah dan membuktikan sifat Maha Pencipta, Mencipta, Berkuasa, Bijaksana dan Agung hak mutlak milik Allah Ta'ala. Dan orang yang beruntung adalah orang berakal, iaitu yang mengambil pengajaran dengan apa yang diperhatikan dan ditafsirkan sekali gus menambahkan iman dan mendekatkan diri pada Tuhan. Maha Suci Tuhan, yang menciptakan segala-galanya. Allahu-akbar...betapa agungnya Allah.
Dan, andainya kita tidak merenung, menghayati dan dan menafsir kejadian ciptaan Allah, tidaklah sia-sia bagi Allah, malah yang rugi adalah diri kita sendiri, na'uzubillah .

Wallahu'alam...

.....................

Allahyarham Dr Mas Afzal, adalah seorang doktor dan pelajar perubatan lepasan Universiti Shaffield, United Kingdom. Beliau, bagi saya, seorang pejuang dan mujahid yang begitu kuat semangat dan tabah sewaktu mengharungi perjalanan hidupnya, tambahan beliau ditakdirkan Allah, menghidap kanser darah, di mana tatkala itu masih lagi belajar di universiti. Namun, atas nama Allah, dan semangat juangnya, beliau berjaya (di mata kaca saya, insyaAllah orang ramai) menjadi anak yang soleh, sahabat yang baik , doktor yang berjaya dan mujahid yang begitu tulus.
Ya Allah, cucurilah rahmat ke atas dirinya dan tempatkan dirinya bersama orang yang Engkau cintai dan golongan muttaqin wa solihin...amin ya Rabb. Al-Fatihah.

Sunday, December 5, 2010

Hidup Secerah Mentari

Aku ingin hidup secerah mentari
Yang menyinar di taman hatiku
Aku ingin seriang kicauan burung
Yang terdengar di jendela kehidupan

Assalamu'alaikum...
Lagu yang dinyanyikan oleh Saujana pada era remaja mereka masih enak didengar dan amat menyentuh hati. Kebanyakan lagu2 yang dinasyidkan oleh Saujana, amat saya minati, walau liriknya andai diukur dan dibilang perkataan, tidaklah begitu panjang dan meleret, ianya sekadar sahaja namun penuh dengan pengisian serta makna. Namun, fokus saya kali ini bukanlah berkenaan kumpulan Saujana. Merujuk kepada lirik di atas, sudah menjadi lumrah kepada manusia yang berfitrah inginkan semuanya indah2 belaka. Andai diberi plihan jalan yang dipenuhi taman bunga dan jalan yang dipenuhi sampah sarap, tentu yang menjadi pilihan jalan yang dipenuhi taman bunga. Itulah kiasannya bagi norma kehidupan.

Namun, apa yang akan berlaku andai jalan yang penuh sampah, kotor, busuk dan penuh dengan duri satu2 nya pilihan yang harus dipilih ? Begitulah perumpamaan dalam kehidupan kita. Hari2 yang dilalui tidak semuanya indah dan bahagia sahaja. Pasti ada ujian hatta sekecil mana pun, kita akan laluinya. Allah pernah berfirman dalam kalam muliaNya,

Do men think that they will be left alone by saying,
"We believe,"and that they will not be tested ?
[al Ankabut : 2]

UJIAN ITU FITRAH
Ayat di atas menerangkan kepada kita bahawa hidup kita sememangnya akan diuji. Ujian dengan kesakitan, kelaparan, harta, masalah keluarga dan seumpanya. Sebagai contoh, harta yang banyak mahupun sedikit adalah ujian daripada Allah. Harta yang banyak menguji kita adakah kita akan bersyukur dan harta yang sedikit menguji kita apakah kita akan bersabar ? Kerana itulah, kita perlu meletakkan prasangka baik kepada Allah kerana ujian yang diberi bukanlah untuk menyusahkan hambaNya, melainkan hanya tarbiyah kepada kita dan tanda cintaNya kepada kita. Mengapa menjadi tanda cinta ?

Kita ambil contoh, seandainya kita memilih untuk berjalan di jalan penuh dengan taman bunga tersebut namun ada yang menghalang kita daripada melaluinya. Maka janganlah bersedih dan meratap. InsyaAllah, pasti ada hikmah tersirat di situ. Kemungkinan sahaja jalan tersebut penuh dengan perangkap yang bahaya yang bisa memudaratkan kita. Inilah membuktikan Allah sayangkan kita agar kita terselamat dari bahaya dan kemudaratan. InsyaAllah :)

SABAR ITU CAHAYA YANG MEMBAHANG
Pada Jumaat lepas, saya menghadiri smart circle, berbincang dengan ahli usrah tentang Syarah Hadis 40. Dalam SC kali ini, kami membincangkan hadis yang ke-23, menerangkan kepada kita bahawa setiap kebaikan adalah sedekah. Dalam hadis tersebut, direkodkan bahawa sabar adalah cahaya. Sabar sering dikaitkan dengan ujian kerana sabar adalah penawar kedukaan dan penghembus semangat kepada kita agar kita bangkit semula. Kenapa disebutkan sabar itu cahaya (Dhiyaa') ?

Dhiyaa' ialah cahaya yang mengeluarkan bahang kepanasan dan boleh membakar, seperti cahaya matahari. Tidak seperti cahaya bulan yang hanya mempunyai cahaya tanpa membakar. Sabar adalah cahaya ibarat bahang kepanasan yang bisa membakar kerana ia memerlukan mujahadah terhadap jiwa. Kerana bersabar dalam bermujahadah bukan lah manis malah pahit seperti ubat yang kita telan. Namun, dengan ubat yang pahit itulah bisa menyembuhkan kita akhirnya. InsyaAllah.

SENTIASA BERSAMA-NYA
Maka itu sahabat sekalian, lebih2 lagi diri saya yang kerdil ini, ujian adalah rempah kehidupan di dunia yang menjadikan kehidupan kita di akhirat kelak lebih enak dan indah. Usah menganggap diri kita paling dibebani ujian, ingatlah bahawa Rasulullah, kekasih Allah dan insan yang paling dicintai Allah pernah melaui liku-liku kehidupan. Tiada 'abid yang sunyi dengan ujian dan sekiranya ujian melanda, bersabarlah dan berdoalah kepada Allah. Berdoa bukan dikecilkan ujian, namun dibesarkan iman. Dan, dalam susah dan senang, sentiasalah mengingatiNya.

"Bagaimana mungkin kita sebagai hamba mengharapkan
redha Allah selagi mana kita masih mengeluh
dan tidak redha dengan ujian Allah?"
-Rabi'atul Adawiyah-

Wallahu'alam...

Saturday, November 13, 2010

Qasidah Istighfar

Assalamu'laikum sahabat2....

Sebagai hambaNya yang kerdil lagi hina,kita tidak akan terlepas melakukan kesilapan walau hanya sebesar zahrah. Maka, salah satu penawar bagi meggugurkan dosa-dosa yang tidak bisa dilihat oleh mata kasar ini, kita diajar dan digalakkan untuk beristighfar.
Jadi, jom sama2 kita ringankan lidah untuk beristighfar dan semoga terhapus dosa pada diri insyaAllah.... :) wallahu'alam...

video

Saturday, November 6, 2010

Mawlay


[CHORUS]
Mawlaya Salli Wassalim da-Iman Abadan
Ala Habi Bika Khairil Khalqi Kulli’mi [x2 (WHOLE VERSE)]

Muhammadun Sayyidul Kawnayni Wa-Thaqalain [x2]
Wal-Fareeqaini Min Urbin Wa Min-Ajami

[CHORUS]

Huzita Fil Lahilam Tuhzam Wa-Lam Tahimi [x2]
Hataa Ghuwadad Ummatal Islami Fi’nujoomi

[CHORUS]
Habiballah Rasoolallah Imam-al Mursaleen [x2]

Saraytan Haramin Laylan Ila Haramin
Kama Saral Badru Fi’tajin Mina’zulamin [x2 (WHOLE VERSE)]

Wa-bitatan Qa’ila Anil Tamin’zilatan [x2]
Min Qami’qaw Sayinal Tudrak Wa-lam Turami

[CHORUS]

It means:

Mawlaya..
My Lord...my pray and greet always..
Upon your beloved...the best among all humans
Muhammad...the master of both worlds
and both teams of arabs and non-arabs

You, Muhammad...
You have been hurt and bothered in Allah sake..
You never lost and gave up
And now (until) Islam Ummah (population) is in the Star
You traveled from one place to another..
As the moon travels in the dark
And you continued to rise until you gain a high position

p/s : I've searched this song since I watched Imam Muda...my heart falls in love when my ears catch this song..so beautiful subahanallah...alhamdulillah...

Tuesday, November 2, 2010

(^^,)


Cinta kepada Allah
Cinta Rasul
Cinta ibu bapa
Cinta kepada umat
Cinta kepada kecemerlangan... :)

p/s : sajo2 xdok kejo... (^^,)

Saturday, October 30, 2010

..apabila hatimu diketuknya..

-it was in front of mustasyfa gamaah,this old man recited Quran while waiting for tremco..subahanallah...-

Apabila kamu memandangnya
Apa perasaan mu ?
Sekadar tatapan hiasan
Yang hanya bertemankan debu ?
Apabila kamu mendengarnya
Apa perasaan mu ?
Sekadar alunan
Yang menusuk dari kanan ke kiri telinga mu ?
Apabila kamu memegangnya
Apa perasaan mu ?
Sekadar sebuah mushaf
Yang sama dengan kitab2 lain ?
Apabila kamu membacanya
Apa perasaan kamu ?
Sekadar sebuah kalam
Yang hanya sekadar melintas ringan di hati mu ?

Jadi....
Tepuk dada tanya imanmu
Apabila hatimu diketuknya
Apakah perasaan mu ?
Bergetar kah jiwa mu ?

Sedarlah...
Ia bukan sekadar tatapan
Ia bukan sekadar alunan
Dan ia bukan sekadar kalam
Ia adalah ayat2 cinta dari Tuhan
KalamNya penuh dengan sukma
Terpaut hati andai hayatinya
Itulah panduan kita di dunia
Agar selamat pertemuan di sana....

-yun-

Saturday, October 23, 2010

God is the Light

"....subahanallah...all in the heavens and in the earth belong to Him...."

God is the Light
munsyid : Yusuf Islam and Raihan

How great the wonders of the heavens
And the timeless beauty of the night
How great -- then how great the creator?
And its star like priceless jewels far beyond the reach of kings
Bow down for the shepard guiding him home

But how many eyes are closed to the wonder of this night?
Like pearls, hidden, deep beneath a dark stream of desires
But like dreams vanish with the call to prayer
And the dawn extinguishes night - here too are signs
God is the light
God is the light

How great the beauty of the Earth and the creatures who dwell on her
How great -- then how great the creator?
As it's mountains pierce the clouds hight about the lives of men
Weeping rivers for thousands of years

But how many hearts are closed to the wonders of this sight?
Like birds in a cage, asleep with closed wings
But as work stops with the call to prayer
And the birds recite - here too are signs
God is the light
God is the light

How great the works of man and the things he makes
How great -- then how great the creator?
Though he strives to reach the heavens he can barely survive
The wars of the world he lives in

Yet how many times he's tried, himself to immortalize?
Like his parents before him in the garden of Eden
But like the sun sets with the call to prayer
And surrenders to the night here too are signs
God is the light everlasting
God is the light everlasting
God is the light everlasting
God is the light everlasting

Wednesday, October 20, 2010

It's About Iman Dear ! :)


Assalamu'alaikum

"Do we must wear 'tudung labuh' (long veil that can cover from your head to under your chest) in Egypt ?"

I've been asked this such question when I was struggling my first year, last year in Egypt. Honestly my dear friends, I really like to say 'yes' as my answer. But, my 'yes' answer seems that I force people (muslimah) to wear that 'tudung labuh'. Well, actually, my answer goes to deep meaning. So I just said that it's up to us to choose it. Wearing veil is not based on where our feet step on but it's according to our iman (faith) to Allah swt. So, ask your iman about it.

Egypt is the country that fulfilled by 'dirasat' students or students who take religion course whom coming from various country as Malaysia,Indonesia,Thailand and others...and of course from the local resident itself. So we will see a picture of them who wearing 'kopiah','serban' and 'tudung labuh' but there are still some of them (for male students) who are wearing jeans and T-shirt as they like simple clothes to put on. Well,that's the choice that they decide and one more time,it's up to you. Ask your iman.
But, that 'tudung labuh' is not also wore by dirasat female students only, so do medical students. In addition, some of the medical students are wearing 'niqab' for certain reasons. So this so what we call people's choice.

Back to our topic,do we really have to wear 'tudung labuh' and why did I state yes as my answer. My dear friends, Allah is watching on us everywhere and He can see all the things that we do and what we don't. What we wear,what we eat,what we write and of course what we have kept in our heart. In Quran Kareem said that our Lord the Almighty knows every single leaves falls from tree.As conclusion, He knows everything,from little thing until the biggest matter in this world.
What is the relation? Okay,just leave that 'tudung labuh' aside and focus to what has been said by Islam that Muslim and Muslimah are mandatory to cover their 'aurat. Why we have to ? This is the sign that we obey to our Lord. Whenever,in Malaysia or Egypt or USA or Japan or Europe or even in deep jungle we still have to wear what has been told by Islam and it's the sign of syari'ah. And for me,'tudung labuh' is just a cloth that facilitate muslimah to cover their 'aurat easily and it follows the line of syari'ah. But, it doesn't mean that you have to put on it, because it's just a choice and you still can wear 'tudung bidang besar' (sorry, I don't know its English name) as long as the veil and the clothes that you wear is not thin,small,fit and others. Wear based on Islam because it is the way of life that bring you closer to Allah.

So my friends, what I want to emphasize here is we have to cover our 'aurat everywhere and anywhere we go. Yes I know that maybe some of us just doubt what clothes that suitable to be wore in certain place.Playing games or sport, we still have to cover 'aurat. So think wisely and logically based on our Iman and Islam. InsyaAllah, Allah will lead us the way. Amin.

So that's all for now. Please accept my apologize if my words hurt the readers' heart. But we have to know, "Qul al-haq wa-lau kana mirran", which means that "Say the truth even it is bitter."
Wallahu'alam....wassalam. :)

Thursday, October 14, 2010

Cinta Seorang Ayah


Beratnya untuk melepaskan dia pergi. Selama ini, tangan ini yang membelainya. Selama ini, hati ini yang selalu bimbangkannya.

Sejak suara tangisnya yang pertama, sejak ku laungkan azan di telinganya, aku begitu mengasihinya. Ya, dia adalah permata hatiku. Namun, dia bukan selamanya milikku....

Rumah ini, cuma persinggahan dalam perjalanannya menuju kedewasaan. Dan kini sudah hampir masanya kau pamit. Walaupun di hatiku tercalar sedikit rasa pahit, tapi siapalah aku yang boleh menahan perjalanan waktu? Siapakah aku untuk menahan realiti kedewasaan? Maafkan aku wahai anak....

Bukan aku tidak tega, tetapi kerana terlalu cinta!

Hatiku tertanya-tanya, apakah ada insan lain yang boleh menjaganya sepenuh hati. Sejak bertatih, aku melihat jatuh bangunnya tanpa rasa letih. Siapakah yang membalut luka hatinya dalam kembara itu nanti?

Aku jauh......bila segalanya bertukar tangan, amanah akan diserahkan. Aku tahu saat itu aku mesti mula melepaskan. Itu satu hakikat.

Cinta bukan bereti mengikat... tetapi melepaskan, membebaskan.

Kau umpama anak burung yang telah bersayap, telah mampu terbang membelah awan, meninggalkan sarang. Apakah aku terlalu dungu untuk terus membelenggu?

Puteriku... kau terpaksa ku lepaskan.... Apakah si dia mampu menyayanginya seperti aku? Ah, mengapa rasa curiga ini datang bertandang. Bukankah segalanya telah di putuskan sejak dia membisikkan bahawa hatinya telah diserahkan kepada 'si dia'- lelaki pilihannya? Bukankah segala perbincangan musim lalu telah terungkai dan keputusannya telah dimeterai?

Namun... hati ayah.... Hati abah... pasti ada gundah. Sudah pasrah, tapi diguris goyah. Bolak-balik hati ini wahai anak...terlalu laju untuk dipaku.

Tepatkah plihanmu? Tepatkah keputusanku? Namun siapakah kita yang boleh membaca masa depan? Layakkah kita mengukur kesudahan di batas permulaan?

Sangka baik jadi penawar. Kau anak yang baik, insyaAllah pilihanmu juga baik. Tuhan tidak akan mengecewakanmu. Jodohmu telah ditentukan. Dan ketentuan Allah itu pasti ada kebaikan!

Kekadang, aku diserbu seribu pertanyaan. Apakah aku masih di hatinya setelah dia bersuami nanti? Atau aku hanya akan menjadi tugu kenangan yang dijengah sekali-sekala?

Bukan, bukan aku membangkit, jauh sekali mengungkit...upayaku mendidikmu bukan suatu jasa. Itu hanya satu amanah.

Namun, ketika usia menjangkau senja, aku pasti semakin sepi......aku akan mengulang-ulang kisah lama yang penuh nostalgia. Diulit oleh kenangan indah musim lalu, ketika dia begitu manja di sisi. Aku ingin mendengar lagi suaranya yang dulu-dulu. Mengadu tentang ini dan itu. Bercerita dan berkisah, dengan lidahmu yang petah dan lagak yang penuh keletah.

Pergilah. Aku rela. Allah bersamamu.

Doaku mengiringi setiap langkah di alam rumah tanggamu nanti. Moga si dia akan menjaganya seperti aku menjaga ibunya, umminya.

Aku akan bersangka baik. Justeru Allah itu menurut sangkaan hamba-hamba-Nya. Aku bersangka baik, insyaAllah, dia dan aku akan mendapat yang terbaik.


sumber : iluvislam.com

Wednesday, October 13, 2010

Selamat Hari Lahir Sayang !


Tanggal 11(1962) dan 13 Oktober(1954), hari yang sangat bermakna buat umi dan ayah kerana itulah hari di mana mereka tiba dari alam rahim ke alam dunia. Dan bermakna juga buat saya dan Loh kerana dengan adanya mereka, kami lahir ke dunia ini, dengan izin dan kuasaNya.
Selamat hari lahir umi dan ayah. Semoga panjang umur dan semoga bertambah amalan sebagai bekalan di hari kemudian. Dan, segala jasa dan pengorbanan umi dan ayah hanya Allah sahaja yang layak membalasnya dengan ganjaran yang sebaik-baiknya. InsyaAllah, semoga jannahNya menjadi tempat pertemuan kita kelak dan semoga kita sekeluarga dirahmatiNya...amin. :)

Tuesday, October 12, 2010

sekadar luahan :)

di jepun (sekadar gmbar hiasan) :)

Assalamu'alaikum...

Sebenarnya, tiada tajuk khusus yang ingin ditulis pada entry kali ini, hanya sekadar suka-suka dan isi masa malam yang panjang di Mesir ini. Oh ya ! Bermulalah durasi malam yang panjang dan ini bermakna musim sejuk hampir tiba, insyaAllah. Waktu solat kian hari kian awal berbanding dahulu, sebelum berangkat ke Malaysia. Teringat pula ketika menjalani peperiksaan akhir tahun (tahun pertama) di sini, kami memang mengejar dan terlalui menghargai masa. Kenapa ? Kerana siang yang panjang dan malam yang singkat. Bayangkan sahaja fardhu 'Isyak ketika itu pada pukul 9.30 malam ! Buka sahaja buku selepas solat 'Isyak, alih2 sudah pukul 1 pagi. MasyaAllah, begitu pantas masa merangkak.
Itulah cerita ketika musim panas menjelang. Bahang panasnya terasa hingga ke urat dan seminit dua di luar sudah merasa peluh menitik. Wah, terasa hiperbola pula ! Namun, itulah hakikatnya. Panas yang kering membuatkan saya dan sahabat sering membeli air 'asob dan tamarin kerana terliur melihat orang Arab yang rancak minum air di kedai 'asir.

Itu cerita musim panas. Namun, musim sejuk lain pula. Di Mesir, dalam banyak2 musim yang saya paling suka ialah musim bunga. Kerana tidak terlalu dingin dan tidak terlalu panas. Tambahan pula, bunga2 mekar berkembang. Sebelum sampai ke pintu pagar gamaah, saya dan sahabat akan melintasi sebuah taman bunga. Dan, ketika 'spring', kita dapat melihat kecantikan bunga yang subur berkembang, ciptaan Ilahi ini . Benarlah, sesungguhnya Allah itu cantik dan suka akan kecantikan.


ketika winter :)

Tuesday, October 5, 2010

.:: kenang daku dalam doamu ::.


"Kenang daku dalam doamu..."
Assalamu'alaikum..
Ayat di atas sekali itu sering diungkapkan kepada sebuah perpisahan. Kerana namanya 'perpisahan' kita sebagai manusia yang punya had pengetahuan tidak tahu apa akan berlaku pada masa hadapan. Adakan kita ditakdirkan berjumpa lagi atau tidak ? Adakah kita pasti kita tahu ?
Pastinya kita tidak tahu. Andai kita merancang kita akan sampai ke suatu tempat tepat jam 5 petang, tidak semestinya kita akan tepat ! Mungkin kita akan tiba lewat 2,3 minit. Kerana masa hadapan adalah urusan Ilahi, cuma rajin2 kan diri kita untuk berdoa dan meminta kepadaNya agar dimurahkan rezeki serta umur panjang, pertemuan akan berlaku selepas terjadinya perpisahan.

Cakap2 pasal perpisahan ni sebabnya insyaAllah saya akan berangkat ke Mesir sekali lagi dan ini bermakna perpisahan dengan keluarga akan berlaku lagi. Bohonglah andai dikatakan saya tidak sedih namun inilah fitrah kepada sebuah perpisahan., perasaan sedih akan menjalar pada hati. Andai diturutkan hati, ingin sahaja menangis namun, perjuangan bukan sekadar menitiskan air mata. Kerana sebuah perjuangan, sabar dan cekal harus dikendong. Maka, perjalanan hidup mesti diteruskan sehinggalah takdir Allah mengatasi segalanya.

Saya kira, tidak perlu saya bicara panjang lebar lagi. Cuma dalam pengharapan, semoga perjuangan kita diberkati dan insyaAllah akan diganjari dengan ganjaran yang baik oleh Allah. Hanya Dia yang layak menilai perjuangan kita... :)
Sekian...wallahu'alam wassalam...
*semoga kita berjumpa lagi orang2 yang kusayang, insyaAllah bi-iznillah ! :)
umi,ayah dan loh...miss u all :)

Sunday, October 3, 2010

Bila Diri Dicintai....


"Bila diri disayangi,
Langkah kaki ini semakin berani..."

Assalamu'alikum :)

Enak sungguh telinga malah jatuh ke hati apabila mendengar lagu yang dinyanyikan oleh Ukay's yang bertajuk Bila Diri Disayangi. Lagu ini walau telah lama didendangkan namun masih melekat di hati sesiapa yang mendengarnya, termasuklah diri saya ! Dengan liriknya yang begitu menyentuh jika benar2 dihayati, sememangnya memberi seribu erti kita apabila diri kita disayangi.

Enaknya bila disayangi...kerana kita akan diberi sepenuh perhatian ? Bayangkan sahaja sepasang kekasih yang dilamun cinta dan saling menyayangi. Dan kalau boleh, tidak ingin melihat kepada sebuah perpisahan !

Begitu juga andai kita hayati sepenuhnya cinta Allah kepada kita. Lihat sahajalah udara yang dikurniakan kepada kita tanpa had dan tidak mengenakan apa2 bayaran kepada kita. Bayangkan andai setiap udara yang dihirup dan disedut, dikenakan bayaran walaupun 1 sen ? Dan ditakdirkan umur kita panjang ? Saya kira, tak terbayar dengan jumlah yang kita hirup walau kita hanya hidup untuk sebentar mungkin. Kerana itulah kurniaan Allah ini tidak terhitung dan tidak terkira. Dan, betapa cintanya Allah Ta'ala kepada hambaNya dan cintaNya itu meluas tanpa sempadan.


"Cinta itu indah"


Pernah juga saya terlihat ungkapan ini dan soal serta muhasabah diri sendiri, indahkah ia ? Adakah cinta itu dipandang indah kerana semua dihadapan mata yang indah2 belaka ?

Andai ditakdirkan berlaku sesuatu yang tidak enak dimata, bagaimana pula ya ? Adakah masih indah ?

Sebagai contoh, dalam kehidupan, semestinya kita sentiasa mendoakan agar dikurniakan kebaikan dan kesenangan. Namun perkara lain pula mendatang. Kenapa ? Setelah berhempas pulas agar manis dipinta, namun pahit yang terasa. Sahabat2,terutamanya diriku sendiri, pernah saya terbaca sebuah kata2 yang amat menyentuh jiwa.


"Kadangkala,kita pinta rama-rama.Namun diberikan ulat hijau.Kadangkala kita mengharap bunga, namun yang datang adalah kaktus.Namun......ingatlah bahawa ulat hijau itu akan berubah menjadi rama2 dan kaktus akan menjadi bunga yang cantik akhirnya."


Inilah antara cara Allah menunjukkan sifat cintaNya kepada kita. Doa dan usaha mesti diusahakan oleh kita sendiri namun hasilnya atau penghujungnya berserahlah kepada Allah. Dan, tanda cintaNya kepada kita dengan mengurniakan rezeki yang tidak disangka-sangka kerana hanya Dia yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita. Maka, andai ujian yang berat melanda, bersabarlah dan jangan berputus asa untuk berdoa kerana pengorbanan itu pahit dan syurga itu manis. Dan sudah sunnah orang berjuang, merasai kesusahan dahulu jika inginkan kemenangan pada esoknya.

Seperkara lagi, sekiranya kita bersangka baik kepada Allah dan sedar bahawa inila tanda kecintaanNya, insyaAllah kita dapat menghadapi dugaan dengan hati yang tenang dan penuh kesabaran. Dan, apabila kita sedar bahawa Allah sentiasa menyintai kita, langkah kita semakin gagah dan terus berani demi mendapat keredhaanNya.Dan terbukti cinta Allah adalah terindah kerana walau sebesar mana ujian yang diberi,andai kita bersabar, insyaAllah kita dapat nikmati cinta Allah dengan mata hati.


"Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah,maka garanglah terhadap dirimu.Jika engkau merasa manisnya berhubung dengan Allah,tahulah engkau betapa peritnya berpisah denganNya..."


Maka, sama2 lah kita membina kecintaan kepada Allah bukan sekadar pada bibir atau tulisan semata, namun buktikan dengan amalan serta iringi dengan hati yang suci. InsyaAllah, satu langkah kita rapat kepadaNya, seribu langkah Dia dekati kita. Semoga kita digolongkan dalam kalangan mereka yang tulus mencintaiNya....amin.


Setakat ini sahaja posting saya. InsyaAllah, sekira diizinkan, saya tulis lagi. :) Wallahu'alam..wassalam...


"Daripada Abu al-Darda' r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud : "Antara doa Nabi Daud ialah : Maksudnya : "Ya Allah ya Tuhanku, aku memohon kasih sayangMu, dan kasih orang yang mencintaiMu, serta (kasihkan) amalan yang mendekatkanku kepada cintaMu.Ya Allah ya Tuhanku, jadikanlah kasihMu lebih aku sukai berbanding diriku sendiri dan ahli keluargaku, dan daripada air yang sejuk."

(Riwayat al-Tirmizi no.3490.Hadis ini hasan)

Monday, September 27, 2010

Laksa Penang :D

Assalamu'alaikum wbt...

Alhamdulillah...tercapai juga hajat ummi dan saya untuk memasak laksa penang bersama-sama.Sebelum2 ini pun pernah masak laksa penang dan makanan2 lain dengan ummi cuma kali ini agak istimewa kerana ini hajat ummi sebelum saya pulang ke Mesir,insyaAllah.
1) Rendam laksa,selepas tu rendam pulak dalam air yg tlh mendidih :)
2) Rebus ikan dan dan perisikan daging ikan :)
3) Campur semua bahan2 yang dikisar-cili kering,bawang merah,bawang putih,cili api dan isi ikan rebus :)
4) Kacau2....jgn give up utk kacau :)
5) Oppss....jgn lupa asam gelugur :)
.6) Potong ulam utk laksa-kobis,bawang besar,timun
7) Alhamdulillah...siap utk dihidang dan dimakan ~~
*jangan lupa baca bismillah ;)
*p/s : daun kesum dan bunga kantan xdek atas sebab2 tertentu :P hehe...
*p/s2 : enak gak makan dgn telur rebus :)
Sekian...wassalam...

Thursday, September 16, 2010

Sajian yang Kejam...*siapa yang kejam*

Sajian Paling Kejam Di Dunia



IKIZUKURI (Japan)



Penyediaan: Setelah dipesan, Chef akan mangambil ikan segar yang masih hidup, disiang dan dipotong dalam keadaan yang masih bergerak-gerak. Setelah itu ia di sajikan kepada anda dalam keadaan yang masih menggelupur.

Ikizukuri, bererti 'disiapkan dalam keadaan hidup'. Untuk menyediakan makanan ini semestinya si Chef benar-benar hebat dalam mempersiapkan makanan yang ada, ia seharusnya boleh memotong-motong daging ikan tanpa membunuhnya!

ORTOLAN (France):



Burung Ortolan adalah burung yang panjangnya enam inci dan beratnya sekitar 2 ons. Warnanya hijau zaitun dan kuning, dengan sentuhan merah di sana sini, sangat cantik.

Penyajiannya: Burung ini ditangkap, matanya dibutakan dengan ditusuk, kemudian di beri makan paksa dalam sangkar yang sempit sampai tidak dapat bergerak, dan kerana makan dipaksa, badannya mengembang sampai dua atau empat kali ganda ukuran biasanya. Setelah dirasa cukup, burung ini akan diperamkan dalam Armagnac (jenis minuman keras)

Setelah itu, burung ini disajikan dengan dibakar, dan dimasukkan kedalam mulut dalam posisi kepalanya keiluar. Yang anda tinggal lakukan adalah menggigitnya, sehingga kepalanya terlepas dan anda mengunyah tubuhnya lengkap dengan semua bahagian, tulang dan tubuh lengkap!

FOIE GRAS (France):



"Foie Gras" ini bererti hati berlemak, dan hati ini biasanya diambil dari itik atau angsa. Pada awalnya itik atau angsa ini bebas bermain-main dan menikmati masa mudanya dengan penuh keceriaan dan kegembiraan, tapi sampai di usia tertentu, mereka akan diberi makanan jagung secara paksa sampai hati (liver) mengembang enam kali ganda ukuran biasanya.

Cara memberi makanan paksa ini sangat sadis, si itik atau angsa, dimasukan paip ke mulutnya, lalu campuran jagung dengan minyak dipaksa masuk ke dalam sistem pencernaannya, yang tentunya, lemak yang masuk terkumpul di hati angsa. Ia dipaksa makan dengan cara sadis ini, dalam keadaan dia disimpan dalam kotak kayu yang rapat dan tidak memungkinkan sama sekali ia bergerak!

sumber : jiwang.org

Y U N : Astaghfirullah...apa nak jadi dengan manusia yang tidak berhati perut ini.Haiwan juga makhluk ciptaan Ilahi yang juga perlukan kasih sayang dan rasa hormat dari kita.Malah,dalam menyembelih haiwan pun kita telah digariskan dengan adab2.Begitu lah ajaran Islam yang menitik beratkan adab2 ketika berhadapan dengan manusia malah juga alam ini.
Maaf post kali ini 'kejam' namun inilah hakikatnya masih ada manusia yang tidak punya rasa kasih sesama makhluk.Malah,haiwan yang digunakan bukanlah haiwan yang berbahaya untuk di'seksa' sebegitu.
Wallahu'alam...

Thursday, September 9, 2010

Salam 'Aidilftri :)

Assalamu'alaikum semua...

Alhamdulillah,'ala kulli hal,sama2 kita panjatkan kesyukuran kita kepada Allah yang Maha Besar kerana dengan izinNya kita dapat bertemu Ramadhan pada tahun ini dan juga menjalani ibadah puasa serta ibadah yang lain.Bersyukur juga kerana Allah menyediakan satu ruang kepada kita untuk memperbaiki diri dan menambahkan taqwa kepadaNya dengan menghadirkan bulan mulia ini.Namun tidaklah bermaksud bulan2 lain biasa2 sahaja,namun di bulan Kareem ini Allah telah menjadikan malam lailatul Qadr di mana malam yang penuh keberkatan.Betapa kasih,sayang dan cintanya Allah kepada kita dengan mengurniakan bulan ini yang bisa menghembuskan rasa cinta yang mendalam ke dalam diri hambaNya untuk beribadah andai kita benar2 menghayati bulan Ramadhan.

Dan...Ramadhan telah sampai ke hari terakhirnya.Semoga ketaqwaan kita kepadaNya semakin bertambah dan semoga kita istiqamah dalam menjalani ibadat2 di bulan mulia ini walau hanya dengan sekecil amalan.InsyaAllah.

Syawal akan menjelang dan menandakan hari kemenangan umat Islam yang berjaya menempuhi ujian serta dugaan di bulan Ramadhan.Ketika Syawal lah kita sama2 membesar dan mengagungkan Allah yang Maha Kuasa.Kita memuja dan memuji kebesaranNya.Subahanallah wa Allahu Akbar.Kerana itulah menjelang Syawal kita bertakbir bagi menggemakan seisi alam dan menggegarkan seluruh alam akan kebesaranNya.Begitulah hebatnya bulan Syawal....meraikan kemenangan buat kita seluruh umat Islam serta membesarkan Allahu Ta'ala.

Saya kira,setakat ini sahaja post kali ini.Salam lebaran 'eidulfitri dan semoga kita dirahmatiNya.Sepuluh jari disusun memohon kemaafan andai selama saya menulis di blog ini ada kesalahan dan kekurangan.Sesungguhnya kebaikan,kekurangan dan segala2nya dari Allah Ta'ala kerana ia akan berlaku hanya dengan izinNya dan apa2 pun yang berlaku,insyaAllah tersirat hikmah kepada kita,walau ada lebih ada terkurang. :)

p/s : raya tahun ini...di tempat yang tinggi dan sejuk ~~~


Friday, August 20, 2010

Opick - Rapuh


Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Wednesday, August 18, 2010

Mus'ab bin Umair - pejuang syahid -

Assalamu'alaikum sahabat2 sekalian..

Alhamdulillah dan syukran lillah kerana mengizinkan keinginan saya dari dahulu lagi untuk menulis tentang seorang sahabat Nabi yang ketika itu begitu hebat dan kehebatannya terus menyinar hingga hari ini.

Beliau adalah Mus'ab bin Umair radhiallahu 'anhu merupakan antara insan yang dijanjikan syurga atas semangatnya berjuang di medan jihad hingga akhirnya beliau gugur syahid. Syahid adalah idaman bagi setiap pejuang kalimah Allah dan Allah telah memilih Mus'ab antara yang syahid sewaktu peperangan Uhud.
Mus'ab adalah sahabat kepercayaan Nabi dan merupakan pembuka laluan Hijrah bagi kaum Muslimin ke Yathrib atau dikenali sebagai Madinah Munawwarah.Beliau sentiasa menghayati ayat2 Allah yang dibacakan oleh baginda Rasulullah SAW dan meniliti hujah2 orang2 Quraisy sehingga seluruh jiwa serta dirinya membenarkan bahawa Allah adalah yang berhak disembah dan membenarkan kenabian Rasulullah SAW.Ini meletakkan beliau dalam golongan minoriti ketika itu di mana dia telah menjadi sahabat Nabi yang akrab dan sering ditindas oleh kaum Musyrikin Mekah. Setelah memeluk Islam,dalam sekelip mata kemewahan yang dahulu pernah dirasainya hilang sekelip mata namun dia rela kerana begitu hangat cintanya kepada Allah dan Rasul.

Beliau antara mereka yang berhijrah ke Habsyah dan pulang semula ke Mekah. Setelah berada di Mekah, beliau adalah orang yang diamanahkan oleh Rasulullah SAW pulang bersama 12 orang Muslimin pertama Yathrib yang telah membuat janji setia dengan nabi di 'Aqabah.
Sikapnya yang sering mendampingi Rasulullah dan lebih2 lagi beliau dididik serta dibimbing oleh Rasulullah sendiri, justeru beliau diberi kepercayaan untuk membimbing generasi Islam terawal di Yathrib.
Ketika di Yathrib, beliau berusaha keras untuk menyebarkan agama Islam yang suci tanpa rasa takut atau gentar. Beliau menyeru kepada penduduk Yathrib agar mentauhidkan Allah, meninggalkan amalan tradisi jahiliah yang sesat serta beliau juga membacakan wahyu Allah di hadapan pemuka2 kaum 'Aus dan Khazraj sehingga ramai yang terbuka hati untuk memeluk Islam.Orang Yathrib merupakan lebih terbuka orangnya dan lebih2 lagi mereka sering bergaul dengan ahli2 Kitab serta kerap mendengar kisah2 dalam kitab Taurat bahkan ada yang menanti-natikan kehadiran Rasul akhir zaman,Muhammad SAW.
Kemunculan utusan Allah,Rasul akhir zaman ini memberi sinar harapan baru kepada puak 'Aus dan Khazraj yang sekian lama lemas dihimpit oleh kaum Yahudi.

Setelah setahun keberadaan Mus'ab di Yathrib, tibalah musim Haji. 70 orang Muslimin yang terdiri dari kaum 'Aus dan Khazraj menuju ke kota Mekah untuk meneguh janji setia kepada Rasulullah yang mereka imani. Bersama mereka, Mus'ab Radhiallahu 'anhu yang dikenali di Yathrib sebagai "al-Muqri' " iaitu "pembaca alQuran". Di Aqobah, Mus'ab telah menyaksikan perakuan Rasulullah SAW terhadap kaum muslimin Yathrib iaitu,

"Kamu adalah sebahagian dariku dan aku juga sebahagian daripada kamu.Aku akan memerangi sesiapa yang memerangi kamu dan berdamai dengan sesiapa yang berdamai denganmu."

Ujian paling berat yang pernah dihadapi oleh Mus'ab ketika beliau dipenjara oleh ibunya sendiri. Ketika itu,walaupun beliau dipujuk dan diugut, imannya tetap teguh pada Islam dan akibatnya beliau dipenjara di rumah sendiri. Namun penderaan itu tidak mematahkan semangat beliau malah menjadikan beliau lebih tabah. Mus'ab merupakan pemuda kacak dan ibunya, Hunaz binti Malik, begitu memanjakan beliau namun terdapat masih ruang kosong dihatinya,bukanlah harta kekayaan atau kasih ibu tiada sempadan tetapi ianya adalah iman dan ketaqwaan.

Perang Uhud menyaksikan bagaimana bersungguhnya Mus'ab berjuang atas nama Allah dan Rasul. Ketika tentera Islam mula goyah setelah diserang kali kedua oleh tentera berkuda kaum Musyrikin Mekah,walaupun pada awalnya tentera Islam telah mendapat kemenangan, Mus'ab berhadapan dengan seorang panglima Quraisy yang bernama Ibn Qimaah. Ketika bertempur, libasan pedang Mus'ab tidak dapat menjejaskan baju besi panglima itu. Akhirnya, panglima itu melibas tangan kanan Mus'ab dengan pedangnya sehingga terputus di mana ketika itu tangan kanan Mus'ab memegang panji Islam. Lalu panji itu disambut oleh tangan kirinya namun dilibas juga sehingga terputus. Lalu, dikepit panji Islam itu dengan dadanya sehingga tombak mengenai dadanya. Akhirnya, sahabat kepercayaan dan kesayangan Nabi itu gugur syahid.

Rasulullah sangat sedih dan teringat buat pertama kali ditemuinya di Mekah di mana ketika itu Mus'ab seorang yang cukup bergaya dan tampan. Namun pada hari bersejarah itu, keadaan kedua tangannya yang kudung dan terlantar dalam keadaan yang menyedihkan.
Rasulullah melemparkan pandangannya ke medan Uhud dan ke arah para syuhada' serta bersabda,

"Utusan Allah bersaksi bahawa anda semua adalah syuhada' di sisi Allah SWT di hari Qiamat nanti."

70 orang tentera Islam gugur syahid dalam peperangan Uhud. Ketika Rasulullah SAW menziarahi makam mereka, baginda memanjatkan doa,

"Salam sejahtera di atas ketabahan dan kesabaran.Ni'matilah syurga kediaman terbaik buat kalian."

Begitulah kisah pejuang syahid Islam yang merupakan sahabat kepercayaan Nabi, Mus'ab bin Umair Radhiallahu 'anhu. Begitulah kisahnya yang mewangi sepanjang zaman. Mereka yang syahid hidup di sisi Tuhan dan sentiasa dikenang.
Semoga kita semua dapat mencontohi sifat semangat berjuang sahabat Rasulullah ini insyaAllah.
Segala maklumat ini diambil dan dirujuk dari Jejak Rasul 12 yang pernah disiarkan di TV3.

Wallahu'alam..wassalam.

Friday, August 13, 2010

Sekadar Perkongsian :)


Assalamu'alaikum sahabat2 yang dirahmati :)

Sekadar perkongsian bersama...hehe sewaktu tamatnya exam saya ada hobi baru.Alhamdulillah...insyaAllah bukan sekadar hobi malah mungkin juga dapat dijadikan salah satu cara untuk menyampaikan sesuatu. Apa ya ?
Hehe..sewaktu di Mesir, bosan2 tidak tahu nak buat apa, seorang sahabat saya telah mengajar saya untuk edit gambar. Dahulu pun ada pernah juga ada yang mengajar saya adobe photoshop tapi dek lama tinggalkan adobe meng'adobe' jadi lupa sikit. Kali ini saya menggunakan picnik.com dan sahabat2 juga dapat mencubanya ! :)
Apa2 pun syukran jiddan3 kepada sahabat2 yang ajar dan menyumbangkan idea kepada saya.
Di bawah ini saya letak antara gambar2 saya edit.
* diizinkan ambil andai nak :)







Sekian sahaja dari saya.Wallahu'alam...wassalam. :)

Tuesday, August 10, 2010

Ahlan ya Ramadhan Kareem !


Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Ramadhan lalu baru sahaja meninggalkan kini berganti pula dengan Ramadhan untuk tahun ini. Baru sahaja terbayang bagaimana menyambut sebahagian hari2 pada bulan Ramadhan buat pertama kalinya di perantauan kini Ramadhan yang baru akan melabuhkan tirainya insyaAllah. Seusai ia menghamparkan diri pada waktu dan masa, maka terbelenggulah iblis dan konco2 mereka serta terbukalah pintu syurga. Langit yang tinggi terasa indah dan bumi pula menyambut kedatangannya.Begitulah mulianya bulan kareem ini ditambahkan pula dengan keistimewaannya iaitu malam Lailatul Qadr...malam yang begitu barokah.

Namun, bagaimana dengan puasa kita kali ini ? Bagaiman dengan amalan2 kita ? Begitulah harapnya, semoga Ramadhan kali ini membuka pintu peluang kepada kita semua untuk menambahkan amalan dan ibadat kita, semoga hasil iman dan taqwa berlipat ganda hendaknya insyaAllah. Dan, semoga kita istiqamah dengan amalan2 tersebut. :)

Masjid di Zagazig,Mesir

Masih teringat lagi suasana bulan Ramadhan di Mesir. Buat pertama kalinya pada tahun lepas saya menyambut bulan mulia ini di sana. Lebih2 lagi, keberangkatan saya dan sahabat2 ke sana adalah pada bulan puasa. Pada awalnya, bohonglah andai saya berkata tidak sedih. Jujur saya katakan, saya cukup merindui sahur dan berbuka bersama keluarga tersayang. Jujur juga saya katakan bahawa saya rindu membeli juadah berbuka di bazar dan solat tarawih di surau yang terletak tidak jauh dari rumah. Selebihnya, cukup Allah Ta'ala sahaja yang tahu betapa saya rindu suasana berpuasa di Malaysia....dan alhamdulillah mujur Allah sedarkan saya juga bahawa perjalanan perlu diteruskan. :)

Sewaktu di Mesir, saya teringat lagi ketika ingin solat tarawih di sebuah masjid yang bernama Masjid Fateh. Seusai menjejak kaki ke sana, hati cukup berasa tenang. Iyelah... nama lagi rumah Allah, mestilah cukup melapangkan hati. Di sana, saya diizinkan untuk melihat bagaimana orang2 Arab solat dan ikhlas dari hati saya, walaupun rukun solat semestinya sama, namun cara mereka solat amat menarik perhatian saya. :)
Selain itu, saya sempat untuk bersahur di dewan lama DPMZ bersama sahabat2 yang lain. Istimewanya, kami berkongsi makan satu dulang , bermakan kami berkongsi nasi dan lauk pauk. Istimewanya lagi makan satu dulang ini ialah kita dapat berkenalan dengan sahabat2 baru dan merapatkan ukhwah.Bak kata orang,yang jauh kita dekatkan dan yang rapat kita akrabkan insyaAllah.

Saya kira sampai di sini sahaja entry kali ini. Ingatlah sahabat2 dan juga lebih2 lagi kepada diri saya, Ramadhan bukanlah bulan yang membebankan di mana ia menyekat kemahuan manusia untuk makan 3 kali sehari namun ia adalah bulan mulia. Kenapa ? Kerana ia adalah madrasah bagi kita dalam mentarbiyah diri menjadi insan yang bertaqwa. Allah Ta'ala juga ada menyebut dalam kalam muliaNya bahawa suruhan berpuasa ini untuk menambahkan ketaqwaan orang2 beriman.

Jadi, salam Ramadhan dari saya. Selamat menjalani ibadah puasa serta amalan2 lain dan semoga kita sentiasa istiqamah dengan amalan2 yang dapat mendatangkan manfaat kepada kita di dunia dan juga di akhirat. InsyaAllah. :)

p/s : sempena Ramadhan ini,jom sama2 menonton Flag of Truth di astro Oasis yang mengisahkan perjuangan sahabat2 Rasulullah selepas kewafatan baginda dalam menegakkan Islam tercinta dan juga Jejak Rasul 16 - SRIKANDI yang menceritakan kita tentang srikandi2 Islam yang dahulunya pernah bersinar dan terus bersinar walau masa telah berlalu. Selamat menonton ! :)

Thursday, August 5, 2010

kisah ku di sini 3

"Andai tiada lagi kalam lisan dari ku...ingatlah, kalam pena masih tersimpan buat mu..."
Assalamu'alaikum sahabat2 sekalian...
Sepi sebentar teratak sederhana saya ini walaupun kaki selamat melangkah ke tanah air,tanah tercinta pada 26 Julai 2010 .Alhamdulillah...syukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberi peluang kepada saya untuk menghirup udara segar Malaysia terutamanya di tempat kediaman saya di negeri Cik Siti Wan Kembang. Rindu benar saya untuk mendengar celoteh makcik2 berbahasa pekat 'Klate' kerana agak seronok bagi saya. Malah, ia mengingatkan saya juga bahawa usia kita semakin hari semakin meningkat dan semakin menjauhi hari silam.....semakin mendekati hari yang dinantikan namun tak siapa tahu bila waktunya. Melihat gelagat orang2 tua membuatkan saya untuk lebih menghargai masa muda ini kerana selagi dikurniakanNya tenaga dan kekuatan untuk bergerak ke sana dan ke mari, inilah masanya yang sesuai untuk kita bergerak menyumbangkan sesuatu untuk diri,keluarga malah umat.

PULANGNYA SI PERANTAU




Pulang sudah saya ke Malaysia dan Allah telah selamatkan perjalanan saya dan sahabat2 dari Cairo International Aiport ke KLIA pada 26hb Julai 2010.Perjalanan yang memakan masa hampir 11 jam itu agak meletihkan namun dek perasaan yang ingin balik membuak-buak,letih dan lelah dibuangkan juga.Walaupun kami pening2 juga ketika di Lapangan Terbang Kaherah namun semuanya dipermudahkan olehNya...alhamdulillah.

Setibanya kami di KLIA.kami begitu 'teruja'...hehe kenapa ?Kerana jiwa yang telah lama melayang ke Malaysia, telah membawa jasadnya juga ke Malaysia.Begitu rindunya kami akan ibu bapa kami,adik beradik kami,saudara mara,rumah kami,orang2 awam yang berborak dalam Bahasa Malaysia dan macam2 lagi ! :)

Dan,dari ini saya belajar bahawa "hujan emas di negara orang,hujan batu di negeri sendiri".Bagi saya, semua negara ada kelebihannya.Namun,apa yang ingin saya tekankan ialah sesuatu yang sudah kita biasa dengannya, andai suatu hari nanti tiada di mata kita, pasti kita rindukannya. Oleh itu, belajarlah untuk bersyukur apa yang berada di hadapan kita....jangan nantikan kehilangannya, baru belajar untuk menghargai.

Begitu juga nikmat2 pemberian Allah Ta'ala.Ringan2 kanlah mulut untuk mengucapkan rasa syukur dan juga solat yang bukan sekadar tanda pengabdian kita kepadaNya malah membuktikan bersyukurnya kita kepadaNya atas kesihatan,kesejahteraan,kelapangan dan segala2 nya.






SELAMAT DATANG SAHABATKU
Alhamdulillah...sampai juga hajat sahabat saya untuk ke Kelantan, iaitu Akashah dan Aina ,yang merupakan ahlul bait saya di Mesir.Tibanya mereka pada Isnin lepas dan pulangnya mereka pada pagi tadi (Khamis). Pelbagai destinasi kami kunjungi sambil ditemani oleh abang saya yang sememangnya sudi menjadi tour guide kami.Cewah...macam sistem musyrif di Mesir pula.
* Terima kasih Adnan :)

Ke mana ya kami pergi ?

Pada hari Isnin saya hanya sempat membawa mereka makan malam sahaja kerana mereka tiba di Kelantan ketika lewat petang.Dan lebih2 lagi untuk beri mereka ruang waktu untuk berehat.
Keesokannya, kami membawa untuk merasa roti cotek ! Hehe roti gapo pulok tu ??? Kena datang sini baru tahu ~~~ :) Roti cotek ini seperti roti canai kosong tapi ditampal (errr betul ke ayat nie ?? ) dengan telur di atasnya.....dan semestinya dibanjiri oleh kuah kari. Boleh bayang ??
Selepas itu kami dibawa ke Tok Bali untuk menikmati suasana pantai yang agak tenang ~~
Diringkaskan cerita,antara tempat yang mereka dibawa ialah KB mall,Pantai Irama,Pantai Bisikan Bayu,Pantai Cahaya Bulan,Muzium Kelantan ( sebab ada pertunjukan ular :D ) dan ke Bank Kerapu. Bank Kerapu ialah tempat di mana barang2 dan peralatan yang digunakan ketika Perang Dunia Ke-2. Kenapa dinamakan Bank Kerapu ? Sebabnya.....dinding pada bangun ini tidak rata,tidak licin malah menggerutu dan kerana itulah dinamakan Bank Kerapu.


Saya kira sampai di sini sahaja kalam saya. InsyaAllah...ada ruang waktu saya tulis lagi. Jadi, saya ucapkan selamat bercuti kepada sabahat2 saya dan semoga cuti kita terisi dengan sesuatu yang berfaedah buat kita.InsyaAllah :)

Wallahu'alam...wassalam....

* Kata2 di atas sekali itu hanya sekadar luahan hati kerana dengan izinNya saya mendapat ilham untuk menulis kata2 itu..ianya khas buat mereka yang tersayang ! :)


Monday, July 19, 2010

.:: "N.I.A.T" ::.

Assalamu’alaikum sahabat2 semua..

Apa khabar iman kita ? Bak kata orang,tepuk dada tanya iman.Jadi tanyalah iman masing2,”bagaimanakah dirimu hari ini ?”,”apakah aku telah berikan kepadamu iman demi mendapat keredhaanNya?”.Jadi,sebelum saya meneruskan ‘bebelan’ yang panjang lebar,sama2 kita muhasabah diri dahulu dan sama2 berdoa agar dibuka pintu rezeki serta hidayah olehNya kepada kita.InsyaAllah…J

Alhamdulillah wa syukran lillah kepada Allah yang telah memberi izin dan ruang kepada saya untuk menulis lagi dalam blog ‘simple’ saya ini.
Pernah ketika dahulu,saya ditanya oleh sahabat mengapa saya menulis blog ? Tak cukup kah dengan dairi andai untuk menulis luahan hati ? (Walaupun sebenarnya saya tidaklah gemar sangat menulis diari hehe..).Saya pun kadang2 terfikir juga apa tujuan atau hadaf aku menulis blog ?
Sahabat sekalian,apa yang ingin saya kemukakan di sini bukanlah untuk memberitahu tujuan mengapa wujudnya blog biru ini,hanyalah untuk tekankan tujuan atau niat kita membuat sesuatu perkara.Kerana adanya perbuatan,adalah hasil dari niat kita.

Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya:
“Sesungguhnya sah atau tidak sesuatu amalan itu, bergantung pada niat. Dan setiap sesuatu pekerjaan itu apa yang diniatkan. Maka sesiapa yang berhijrah semata mata taat kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya itu diterima oleh Allah dan Rasulnya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya itu terhenti pada apa yang ia niat hijrah kepadanya”.

Huraian
Peranan niat adalah amat penting dalam kehidupan manusia, kerana niat menentukan segala galanya samaada jujur atau tidak jujurnya, sama ada ikhlas atau tidak iklas seseorang itu atau sebagainya, semuanya bergantung dengan niat.
Ulama’ kaum muslimin meletakkan niat itu sebagai rukun pertama dalam semua ibadat. Bahkan untuk membedakan antara ibadat dengan adat hanyalah dengan niat. Jika niatnya baik, baiklah amalannya dan begitulah seterusnya.
Sesuatu perbuatan adat jika diniatkan mengikut tuntunan dan keredaan Allah dan Rasulullah maka ia berubah menjadi ibadat dan mendapat pahala.
Penghijrahan manusia dari satu tempat kesatu tempat dari satu tugas kesuatu tugas. Dari satu hajat kesuatu hajat semuanya akan dilaksanakan mengikut apa yang diniatkan.

Sumber hadith dan huraian : Himpunan Harian Hadith JAKIM

Saya kira huraian di atas sudah cukup untuk memberi kita kefahaman mengenai niat.

Apa yang boleh membuatkan sesuatu adat jika diniatkan mengikut tuntutan Islam boleh menjadi ibadah?

Contohnya,(saya beri dalam bentuk dialog):

“Okeh,nak mandilah ! Dah seminggu badan berbau.”

*Jadi mandi anda hanyalah satu adat atau kebiasaan yang anda lakukan sahaja

dan tidak dikira ibadah melainkan sebagai adat sahaja.

“Sahaja aku mandi sunat raya Aidilfitri kerana Allah Ta’ala”

*Mandi yang pada asalnya adalah adat telah menjadi ibadat

kerana telah diniatkan.

Tambahan,niat juga boleh membezakan sesuatu ibadat dengan ibadat yang lain.Bagaimana ?

Contohnya,

“Sahaja aku solat fardhu zohor 4 raka’at kerana Allah Ta’ala.”

“Sahaja aku solat sunat hajat 2 raka’at kerana Allah Ta’ala.”

*Walaupun pada dasarnya kedua-dua perbuatan adalah ibadah solat namun

setelah membuat niat,ia akan membezakan antara solat fardhu Zohor dan solat sunat.

Itulah fungsinya niat.Dan niat ini sering terjadi dari lintasan hati.Dan hati pula sering berbolak-balik atau berubah-ubah,kerana itulah kita sentiasa perlu mentajdid atau memperbaharui niat.Dan dari niat itulah,amalan kita akan dinilai,yakni diterima atau tidak olehNya.

Semoga apa yang kita laksanakan diredhai dan diterima oleh Allah Ta’ala,InsyaAllah… J

Kerana itulah Ibn Mubarak pernah menyatakan bahawa dari niat ini,dapat menjadikan sesuatu yang besar menjadi kecil dan sesuatu yang kecil menjadi besar.Sama2 fikir dan renung2 kan…

Saya kira,sampai di sini sahaja dahulu.InsyaAllah,ada ruang masa dengan izinNya saya teruskan lagi perkongsian dan penulisan saya.

Sama2 kita muhasabah diri,tajdid niat dan semoga kita semua diredhaiNya…Amin.

Wallahu’alam…wassalam J

Thursday, July 15, 2010

"kirei no hana ni wa toge ga arimasu"

"Kirei no hana ni wa toge ga arimasu"

Assalamu'alaikum sahabat2 semua...
Sudah lama saya biarkan blog saya sepi dengan post2 lama sehingga tidak menambah sebarang entry baru untuk dikongsi bersama.Alhamdulillah kali ini,diberi juga peluang olehNya untuk rajin2 kan diri untuk menulis sesuatu yang boleh dijadikan peringatan dan pengajaran untuk kita bersama.InsyaAllah.Sebelum itu,maaf andai selama ini ada tersalah kata dalam setiap bait kata yang ditulis dan maaf juga kerana membiarkan blog ini sunyi sebentar.Sunyi kali ini sebenarnya bermaksud juga.Pada hari2 yang lepas saya dan ahlul bait bersama-sama menghirup udara Kaherah khu
sunya di Husin untuk memborong barang2 sepuas-puasnya.Hehe...:D Dan,beberapa kebelakangan ini walaupun sudah berada di Zagazig tapi masih tidak lekat di rumah kerana beberapa urusan. :)

Mungkin sahabat tertanya-tanya,ada apa pada kata2 di atas (atassss sekali tu).Itulah perumpaan yang diolah ke dalam bahasa Jepun(atau mungkin perumpamaan bagi masyarakat Jepun,wallahu'alam) yang bermaksud,"bunga yang cantik,ada durinya".Begitu teruja buat pertama kali saya terjumpa kata2 ini sewaktu berlegar2 di ruang alam maya,di forum ILuvIslam(iLi) pada ruangan 'Belajar Bahasa Jepun'.Kenapa teruja ? Pertamanya ianya da
lam bahasa Jepun dan saya memang minat bahasa itu.Keduanya adalah maksud tersirat kata2 itu sendiri.

Ada apa dengan yang tersirat ?


"Cantik wanita kerana kejernihan hatinya
Manis wanita kerana budi pekertinya
Ayu wanita kerana kesederhanan lahiriah
Hebat wanita kerana imannya yang teguh"

Suka kiranya saya menyandarkan perumpamaan ini kepada 'kaum' yang pernah disebut,yakni sebagai perhiasan dunia dan seindah perhiasan adalah yang SOLEHAH.Siapakah 'kaum' itu ? Sudah tentu kaum hawa,ciptaan Ilahi dari tulang rusuk lelaki dan sesungguhnya pelengkap bagi kaum Adam.Subahanallah...begitu indah ciptaanNya.

Perumpamaan ini memberi makna kepada kita sesuatu yang indah pasti akan dijaga sebaik mungkin untuk pertahankan keindahan itu.Begitu juga wanita.Dijadikan oleh Tuhannya dengan perhiasan yang indah dan difitrahkan agar menutup perhiasan yang ada pada dirinya.Pernah dahulu,seorang ustaz saya pernah bercerita kepada kami tentang wanita.

"Isteri saya pernah memberitahu kepada saya bahawa
wanita ini umpama semalu yang ada pada tanah.Makin orang nak dekat,
makin ditutup dirinya.Semakin ingin disentuh,pantas ia hijabkan dirinya dengan
daun2 nya.Begitu tegasnya ia tidak mahu orang menyentuhnya.
Tambahan dengan duri2 kecilnya,biarpun kecil namun bisa pertahankan
dirinya sendiri.Walau di atas tanah,namun lihatlah akarnya yang
kukuh pada tanah."

Terpesona saya ketika mendengarnya.Begitu hebat wanita ini.Semakin dirinya terjaga,semakin hebat dirinya dan semakin tinggi maruahnya !

Saya kira,sampai di sini dahulu entry ringkas dan pendek kali ini.Maafkan saya kerana ianya terlalu ringkas,namun harap2 kita sama2 renung2 kan serta muhasabah diri agar kita tidak ketinggalan untuk menjadi wanita solehah,InsyaAllah...(nasihat lebih kepada diriku yang sering terleka...)

ok,wallahu'alam...wassalam.. :)

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.