Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Wednesday, August 18, 2010

Mus'ab bin Umair - pejuang syahid -

Assalamu'alaikum sahabat2 sekalian..

Alhamdulillah dan syukran lillah kerana mengizinkan keinginan saya dari dahulu lagi untuk menulis tentang seorang sahabat Nabi yang ketika itu begitu hebat dan kehebatannya terus menyinar hingga hari ini.

Beliau adalah Mus'ab bin Umair radhiallahu 'anhu merupakan antara insan yang dijanjikan syurga atas semangatnya berjuang di medan jihad hingga akhirnya beliau gugur syahid. Syahid adalah idaman bagi setiap pejuang kalimah Allah dan Allah telah memilih Mus'ab antara yang syahid sewaktu peperangan Uhud.
Mus'ab adalah sahabat kepercayaan Nabi dan merupakan pembuka laluan Hijrah bagi kaum Muslimin ke Yathrib atau dikenali sebagai Madinah Munawwarah.Beliau sentiasa menghayati ayat2 Allah yang dibacakan oleh baginda Rasulullah SAW dan meniliti hujah2 orang2 Quraisy sehingga seluruh jiwa serta dirinya membenarkan bahawa Allah adalah yang berhak disembah dan membenarkan kenabian Rasulullah SAW.Ini meletakkan beliau dalam golongan minoriti ketika itu di mana dia telah menjadi sahabat Nabi yang akrab dan sering ditindas oleh kaum Musyrikin Mekah. Setelah memeluk Islam,dalam sekelip mata kemewahan yang dahulu pernah dirasainya hilang sekelip mata namun dia rela kerana begitu hangat cintanya kepada Allah dan Rasul.

Beliau antara mereka yang berhijrah ke Habsyah dan pulang semula ke Mekah. Setelah berada di Mekah, beliau adalah orang yang diamanahkan oleh Rasulullah SAW pulang bersama 12 orang Muslimin pertama Yathrib yang telah membuat janji setia dengan nabi di 'Aqabah.
Sikapnya yang sering mendampingi Rasulullah dan lebih2 lagi beliau dididik serta dibimbing oleh Rasulullah sendiri, justeru beliau diberi kepercayaan untuk membimbing generasi Islam terawal di Yathrib.
Ketika di Yathrib, beliau berusaha keras untuk menyebarkan agama Islam yang suci tanpa rasa takut atau gentar. Beliau menyeru kepada penduduk Yathrib agar mentauhidkan Allah, meninggalkan amalan tradisi jahiliah yang sesat serta beliau juga membacakan wahyu Allah di hadapan pemuka2 kaum 'Aus dan Khazraj sehingga ramai yang terbuka hati untuk memeluk Islam.Orang Yathrib merupakan lebih terbuka orangnya dan lebih2 lagi mereka sering bergaul dengan ahli2 Kitab serta kerap mendengar kisah2 dalam kitab Taurat bahkan ada yang menanti-natikan kehadiran Rasul akhir zaman,Muhammad SAW.
Kemunculan utusan Allah,Rasul akhir zaman ini memberi sinar harapan baru kepada puak 'Aus dan Khazraj yang sekian lama lemas dihimpit oleh kaum Yahudi.

Setelah setahun keberadaan Mus'ab di Yathrib, tibalah musim Haji. 70 orang Muslimin yang terdiri dari kaum 'Aus dan Khazraj menuju ke kota Mekah untuk meneguh janji setia kepada Rasulullah yang mereka imani. Bersama mereka, Mus'ab Radhiallahu 'anhu yang dikenali di Yathrib sebagai "al-Muqri' " iaitu "pembaca alQuran". Di Aqobah, Mus'ab telah menyaksikan perakuan Rasulullah SAW terhadap kaum muslimin Yathrib iaitu,

"Kamu adalah sebahagian dariku dan aku juga sebahagian daripada kamu.Aku akan memerangi sesiapa yang memerangi kamu dan berdamai dengan sesiapa yang berdamai denganmu."

Ujian paling berat yang pernah dihadapi oleh Mus'ab ketika beliau dipenjara oleh ibunya sendiri. Ketika itu,walaupun beliau dipujuk dan diugut, imannya tetap teguh pada Islam dan akibatnya beliau dipenjara di rumah sendiri. Namun penderaan itu tidak mematahkan semangat beliau malah menjadikan beliau lebih tabah. Mus'ab merupakan pemuda kacak dan ibunya, Hunaz binti Malik, begitu memanjakan beliau namun terdapat masih ruang kosong dihatinya,bukanlah harta kekayaan atau kasih ibu tiada sempadan tetapi ianya adalah iman dan ketaqwaan.

Perang Uhud menyaksikan bagaimana bersungguhnya Mus'ab berjuang atas nama Allah dan Rasul. Ketika tentera Islam mula goyah setelah diserang kali kedua oleh tentera berkuda kaum Musyrikin Mekah,walaupun pada awalnya tentera Islam telah mendapat kemenangan, Mus'ab berhadapan dengan seorang panglima Quraisy yang bernama Ibn Qimaah. Ketika bertempur, libasan pedang Mus'ab tidak dapat menjejaskan baju besi panglima itu. Akhirnya, panglima itu melibas tangan kanan Mus'ab dengan pedangnya sehingga terputus di mana ketika itu tangan kanan Mus'ab memegang panji Islam. Lalu panji itu disambut oleh tangan kirinya namun dilibas juga sehingga terputus. Lalu, dikepit panji Islam itu dengan dadanya sehingga tombak mengenai dadanya. Akhirnya, sahabat kepercayaan dan kesayangan Nabi itu gugur syahid.

Rasulullah sangat sedih dan teringat buat pertama kali ditemuinya di Mekah di mana ketika itu Mus'ab seorang yang cukup bergaya dan tampan. Namun pada hari bersejarah itu, keadaan kedua tangannya yang kudung dan terlantar dalam keadaan yang menyedihkan.
Rasulullah melemparkan pandangannya ke medan Uhud dan ke arah para syuhada' serta bersabda,

"Utusan Allah bersaksi bahawa anda semua adalah syuhada' di sisi Allah SWT di hari Qiamat nanti."

70 orang tentera Islam gugur syahid dalam peperangan Uhud. Ketika Rasulullah SAW menziarahi makam mereka, baginda memanjatkan doa,

"Salam sejahtera di atas ketabahan dan kesabaran.Ni'matilah syurga kediaman terbaik buat kalian."

Begitulah kisah pejuang syahid Islam yang merupakan sahabat kepercayaan Nabi, Mus'ab bin Umair Radhiallahu 'anhu. Begitulah kisahnya yang mewangi sepanjang zaman. Mereka yang syahid hidup di sisi Tuhan dan sentiasa dikenang.
Semoga kita semua dapat mencontohi sifat semangat berjuang sahabat Rasulullah ini insyaAllah.
Segala maklumat ini diambil dan dirujuk dari Jejak Rasul 12 yang pernah disiarkan di TV3.

Wallahu'alam..wassalam.

2 comments:

  1. Salam Yun,

    Allahumma solli ala saiyidina Muhammad wa ala alihi wa sohbihi wasallam....

    Jazakillah Yun,di atas perkongsian kisah sahabat Nabi ni..

    sesungguhnya tiadalah kasih dan rindu kepada Baginda Nabi dan para sahabat itu dapat dipupuk dan disuburkan dalam jiwa melainkan dengan memperbanyakkan menelusuri sirah-sirah perjuangan dan riwayat hidup mereka.

    Semoga sedikit usaha Yun ini banyak manfaatnya kepada yang bertamu, dan mendapat ganjaran Allah jua.. :)

    Sharifah

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumussalam ukht Sharifah :)
    alhamdulillah Allah Ta'ala telah beri kesempatan
    kpd saya untuk berkongsi kisah tentang sahabat
    kesayangan Nabi...
    dan terima kasih atas ziarah ke sini wallahu
    yubarik 'alaik..ameen..
    'ala kulli hal kita sama2 doakan agar kita serta seluruh umat Islam dirahmati dan diberkati lebih2 lagi di bulan mulia ini :)
    p/s : syukran thani atas ziarah ukht :)

    ReplyDelete

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.