Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Tuesday, August 10, 2010

Ahlan ya Ramadhan Kareem !


Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Ramadhan lalu baru sahaja meninggalkan kini berganti pula dengan Ramadhan untuk tahun ini. Baru sahaja terbayang bagaimana menyambut sebahagian hari2 pada bulan Ramadhan buat pertama kalinya di perantauan kini Ramadhan yang baru akan melabuhkan tirainya insyaAllah. Seusai ia menghamparkan diri pada waktu dan masa, maka terbelenggulah iblis dan konco2 mereka serta terbukalah pintu syurga. Langit yang tinggi terasa indah dan bumi pula menyambut kedatangannya.Begitulah mulianya bulan kareem ini ditambahkan pula dengan keistimewaannya iaitu malam Lailatul Qadr...malam yang begitu barokah.

Namun, bagaimana dengan puasa kita kali ini ? Bagaiman dengan amalan2 kita ? Begitulah harapnya, semoga Ramadhan kali ini membuka pintu peluang kepada kita semua untuk menambahkan amalan dan ibadat kita, semoga hasil iman dan taqwa berlipat ganda hendaknya insyaAllah. Dan, semoga kita istiqamah dengan amalan2 tersebut. :)

Masjid di Zagazig,Mesir

Masih teringat lagi suasana bulan Ramadhan di Mesir. Buat pertama kalinya pada tahun lepas saya menyambut bulan mulia ini di sana. Lebih2 lagi, keberangkatan saya dan sahabat2 ke sana adalah pada bulan puasa. Pada awalnya, bohonglah andai saya berkata tidak sedih. Jujur saya katakan, saya cukup merindui sahur dan berbuka bersama keluarga tersayang. Jujur juga saya katakan bahawa saya rindu membeli juadah berbuka di bazar dan solat tarawih di surau yang terletak tidak jauh dari rumah. Selebihnya, cukup Allah Ta'ala sahaja yang tahu betapa saya rindu suasana berpuasa di Malaysia....dan alhamdulillah mujur Allah sedarkan saya juga bahawa perjalanan perlu diteruskan. :)

Sewaktu di Mesir, saya teringat lagi ketika ingin solat tarawih di sebuah masjid yang bernama Masjid Fateh. Seusai menjejak kaki ke sana, hati cukup berasa tenang. Iyelah... nama lagi rumah Allah, mestilah cukup melapangkan hati. Di sana, saya diizinkan untuk melihat bagaimana orang2 Arab solat dan ikhlas dari hati saya, walaupun rukun solat semestinya sama, namun cara mereka solat amat menarik perhatian saya. :)
Selain itu, saya sempat untuk bersahur di dewan lama DPMZ bersama sahabat2 yang lain. Istimewanya, kami berkongsi makan satu dulang , bermakan kami berkongsi nasi dan lauk pauk. Istimewanya lagi makan satu dulang ini ialah kita dapat berkenalan dengan sahabat2 baru dan merapatkan ukhwah.Bak kata orang,yang jauh kita dekatkan dan yang rapat kita akrabkan insyaAllah.

Saya kira sampai di sini sahaja entry kali ini. Ingatlah sahabat2 dan juga lebih2 lagi kepada diri saya, Ramadhan bukanlah bulan yang membebankan di mana ia menyekat kemahuan manusia untuk makan 3 kali sehari namun ia adalah bulan mulia. Kenapa ? Kerana ia adalah madrasah bagi kita dalam mentarbiyah diri menjadi insan yang bertaqwa. Allah Ta'ala juga ada menyebut dalam kalam muliaNya bahawa suruhan berpuasa ini untuk menambahkan ketaqwaan orang2 beriman.

Jadi, salam Ramadhan dari saya. Selamat menjalani ibadah puasa serta amalan2 lain dan semoga kita sentiasa istiqamah dengan amalan2 yang dapat mendatangkan manfaat kepada kita di dunia dan juga di akhirat. InsyaAllah. :)

p/s : sempena Ramadhan ini,jom sama2 menonton Flag of Truth di astro Oasis yang mengisahkan perjuangan sahabat2 Rasulullah selepas kewafatan baginda dalam menegakkan Islam tercinta dan juga Jejak Rasul 16 - SRIKANDI yang menceritakan kita tentang srikandi2 Islam yang dahulunya pernah bersinar dan terus bersinar walau masa telah berlalu. Selamat menonton ! :)

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.