Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Friday, July 31, 2009

Let's relax our mind(^_^)

  1. The reading material at the barber shop entirely of murder stories,mysteries,thrillers and ghost tales.When I asked the barber if he wanted to terrify his customers,he replied,"no sir.These books make the cutomers' hair stand up and then it becomes easier to trim and cut."
  2. A guy was on trial for murder & if convicted would get the electric chair...So his brother bribed the head of the jury.He promised to pay him $10,000 if he could convince the rest of the jury to reduce the charge to manslaughter.The jury was out an entire week & returned with a verdict of manslaughter.After the trial,the brother went to the head of the jury's house,told him what a great job he had done & paid him the $10,000.The head of the jury replied that it wasn't easy to convince the rest of the jury to charge the change to manslaughter.They all wanted to let him go.
  3. Seorang ustaz membawa anak-anak muridnya yang masih kecil ke masjid untuk solat Jumaat.
Ustaz : Ingat semua,jangan bising ketika khatib sedang membaca
khutbah.Tahu tak kenapa?
Anak-anak murid : Tahu Ustaz...supaya tak mengganggu orang2
dewasa yg sdg tidur.


4. Seorang makcik bertanya penjaga tiket,"keretapi pukul berapa?"Jawab penjaga tiket,"Dari
Dari Alor Setar sampai pukul 2 ptg,dari Kota Bharu sampai pukul 1 ptg,dari KL sampai
pukul 4 petang,dari Gemas 1 jam lagi.Makcik nak pergi mana?"Makcik itu menjawab,"Tak
ke mana...makcik nak lintas rel sahaja...."


Friday, July 24, 2009

Quotes and Reminders

Quotes by a father :

  • Now people are being astrayed into discussing petty things which they potrayed as the most priority in the daily dailing.What we neglect to discuss and brainstorm are preparing and conditioning our thought and action towards answering mungkar nangkir's questions after kiraman katibin has passed our deeds and actions immediately after our last breath have been accounted for.This is the most fundamental issue for it will address everything about life,whether before or after death.Wallahualam..
  • The test for accountability after death is both spiritual and physical.Very transparent and will not leave any stone unturned.I could not even hold my breath even merely thinking of it.May Allah has mercy on us.At this moment I concur with one of the caliph,how I wish I am a stone where I would not be accounted for anything in this world.
  • Apperciate every breath inhaled,it might be the last.Always let Allah's have accompany the nation,so that the last breath is under His care.
  • May Allah be most merciful to us,during the crucial time when our soul will be detached from the body.Let us pray hard,the journey we are going to undertake,will not be hindered unnecessarily by deed done during our lifetime.This journey is very real,and the vehicle is eyeing us every day and ever ready to take us,when the call up is undertaken.To You,The Most Almighty,we surrender ourselves.Amin.
P/S : these quotes are from my father,Haji Shukry..may Allah bless you and ummi.Amin.

Thursday, July 23, 2009

Sepintas Lalu dariku..

Assalamuaikum minna-san!

Salam ukhwah abadan abada.
Semoga ukhwah kita dirahmati dan apa yang kita kerjakan diberkati hendaknya.Agaklah lama juga saya tidak menjenguk blog saya sendiri walau baru 5 hari tempohnya.Lebih-lebih lagi sekarang saya mengikuti kursus Bahasa Arab dan Al-Quran di Pengkalan Chepa selama sebulan dan saya pula memilih untuk tinggal di asrama.Walaupun khidmat 'wifi' ada di sana,laptop tetap saya tinggalkan di rumah.Kenapa?Kerana saya ingin menumpukan pada pelajaran di sana apatah lagi ia banyak melibatkan penghafalan.Bukan saya maksudkan dengan banyaknya bahan untuk dihafal semua urusan akan terbantut,namun saya sendiri ingin sepi seketika dari dunia blogging.
Syukur alhamdulillah,hari ini kelas sampai tengah hari dan esok pula cuti,jadi saya ambil peluang ini untuk pulang ke rumah.Bukan homesick...tapi saja2.Mahu menjenguk usrati wa baiti.Syukur mereka dalam keadaan sihat Alhamdulillah.Dan dengan kesempatan ini juga saya mencuri sedikit masa untuk melawat blog sendiri.Alhamdulillah.
Wa akhirul kalam...semoga Allah mengurniakan barakah buat kita semua.Amin.
Syukran jazilan kerana sudi menjenguk blog saya.

Thursday, July 16, 2009

Pergi Takkan Kembali..

Assalamualaikum..

Pada hari Rabu(15hb Jun 09) tika senja sudah melebarkan layarnya.Aku menunggu saat berbuka puasa.Sedang menanti waktu itu,tiba-tiba sebuah perkhabaran telah terhidang pada takdir Allah.Ummi mendapat panggilan daripada ayah.

Sepi.

Setelah beberapa tika,ummi datang dan mengkhabarkan kepada aku dan abangku bahawa pakcikku @ pak ngah sedang sakit tenat di hospital.Mengapa?Apa penyakitnya?

Rupa-rupanya dia telah lama menghidap barah hati dan sekarang berada di tahap kritikal.Muntah darahlah dan macam-macam lagi.

Dan...setelah berbincang kami terpaksa bertolak keesokan harinya kerana ayahku ketika itu tiada di rumah.Dia sedang OT di KL.

Pukul 3.30 pagi...ummi menerima panggilan dari pak longku.Dengan wajah yang terkejut serta pucat pada wajahnya,aku berasa hairan melihat wajah ummi.Mengapa?Mesti ada yang tak kena.Mesti!

Barulah kami tahu bahawa pak ngahku yang sedang tenat itu telah menghembuskan nafas buat kali terakhit pada pukul 2.50 pagi.Innalillah wainna ilaihi raji'un...dan tepat jam 4.30 pagi aku dan keluarga bertolak dari Kelantan ke Pendang,Kedah.

Hiba.

Tujuan aku menulis fasal perkara ini adalah kerana aku sedih dengan pemergiannya.Bagi aku,arwah adalah antara yang menghormati dengan pakaian muslimah.Bagi aku,arwahlah antara yang sangat tulus dalam perjuangan hidup sebagai seorang Muslim.Arwah bukanlah berpangkat tinggi,berkereta mewah,berumahkan istana...cuma hatinya kaya dengan keikhlasan kepada Tuhan.

Aku masih ingat.Jika aku melawat arwah ketika hayatnya,dia pasti berkata,"Ma ismuki?Kaifa haluki?"...Walaupun ianya hanyalah perbualan biasa sahaja dalam Lughah al-Arabiyyah,tapi bukankah elok setiap ilmu yang dituntut diamalkan?Biarlah sedikit dipraktikkan daripada tidak langsung disentuh.

Mungkin sampai di sini sahaja buat setakat ini.Semoga arwah dicucuri rahmatNya.Amin.Buat keluarga arwah Baharuddin bin Shawal,salam takziah dari saya Nurulhuda dan sekeluarga.Sabarlah dan redha atas ketentuan Ilahi.

Salam...

Tuesday, July 14, 2009

Epilog Seorang Pejuang

Epilog Seorang Pejuang

Tika senja melabuh layarnya,
Kicauan burung sayup kedengaran,
Terpaku diri mengimbau semula,
Erti sebuah perjuangan..

Arus hidup yg penuh kepalsuan,
Deruan ombak badai kesesatan,
Terdampar diri asing tersisih..

Hakikat hidup bak roda berputar,
Seringkali kita terkeliru,
Oleh dunia yang menipu,
Oh Tuhanku, itulah diriku..

Kumenyedari siapa diri ini,
Mengharap menanti kejayaan di dalam hidup,
Tanpa pengorbanan..

Di kala rembulan mengambang indah,
Cahayanya menerang kegelapan,
Tika itulah kumenangis gundah,
Terkenangkan kesilapan..

Bagaikan musafir kehilangan punca,
Melangkah kaki pasrah dan berserah,
Menyerah diri tawakkal berusaha..

Dan kini kuakur pada hakikat,
Suka dan duka dalam perjuangan,
Perlu ketabahan dan kekuatan,
Keteguhan hati berlandas iman..

Epilog Hidup Seorang Pejuang,
Mengharung mehnah dan ujian,
Berjuanglah dan terus berkorban..

Tika mentari memancar sirna,
Bumi bertuah menyambung usia,
Dalam segala kesuraman untukku terus berjuang..

by : Wadi El-Jadid


Sunday, July 12, 2009

puding roti

Assalamualaikum

It's been a long time that my ummi and I planned to bake
puding roti.But..kenapa puding roti?Kenapa tidak puding coklat ke,ape ke..?Hehe..the answer is nothing.Saje-saje nak masak makanan yang jarang dimasak di rumah.Sebab di rumah,jarang yang nak makan makanan manis.Hehe...insyaAllah moga diberi kesempatan buat puding roti nihhh~~
Ehehehe..
Okezz...di bawah ini ialah resepi untuk puding roti.Bolehlah cuba di rumah.(Even we haven't done it yet!ahaha)


(to kak Ya Habibi : hehe^^ slamat mencuba kak! )

source : mesra.net



Bahan-bahan :

3 biji telur
4 keping roti
2 sudu gula pasir
½ kotak fresh milk

1 cawan gula pasir(dihanguskan dgn 4 sudu air)


Cara :

1.Carik-carikkan roti
2.Masukkan roti ke dlm blender
3.Campurkan telur dan semua bahan2 lain kecuali gula hangus
4.Kisarkan bhn2 tadi sehingga hancur
5.Masukkan gula hangus tadi ke dlm loyang dan biarkan sejuk sedikit
6.Tuangkan adunan tadi ke dlm loyang dan bakar dengan oven selama 45 minit 180 celcius

Friday, July 10, 2009

A Great Hope




"Congratulation sir!You've got a daughter.She's really cute,"said a nurse,smiling to a father.Yet,the father couldn't express any word except 'Alhamdulillah'.Soon,an 'iqamat' fulfill every space of the mother's ward.The mother,never stopped and gave up from smiling,even she was really exhausted,after gaving birth a baby.
Well,this is my imagination when a mother gives birth.I don't know is it happens accurately as I wrote above but perhaps it's true.

Do you ever thought that when a mother receives a suprisingly news that she is pregnant?I guarentee that she starts to think more often about a new 'life' in her life.Can you imagine there is another soul in your body?The mother have to carry it along her life within 9 months until 'the day' comes.And have you realized all the 9 months actually she's not only carry a fetus who soon becomes a baby,she also carries a hope which is on top of mountain.Her dream and faith to her kid beyond the limit of time.She's not only see the present,but the future really appraoches her hope.That's how a mother be patient and can withstand all challenges in continuing her hardship as her deepest heart stretching a happiness which cannot be potrayed by anybody.

What about a father?Does he keep a hope too?The answer is yes.When a baby is gaven birth,out from the mother's womb,the father quickly does the iqamat,hoping that one day the baby whose he sees today,will become a responsible caliph for the ummah.

Actually what I've written above is something that I want to remind myself that my parent has a hope,lightens up their journey 'till the end.I cannot list down the hope since I,myself cannot understand what they want from me.Only Allah knows,what has been kept in each heart.And I really hope that what I do,whether for past,present and in future,insyaAllah it will make my parent smile and said,"Syukr!That's our girl.Alhamdulillah!"

Hajah Zaiton & Haji Shukry

Akhirul kalam...ummi and ayah,bless me and pray for my success.Thank you for your kindness and love that never fade away.May Allah reward them all.Amin.

Love,
yun

Wednesday, July 8, 2009

LAST BREATH

Ahmed Bukhatir : Last Breath

From those around
I hear a cry

Oh God! Oh God!
My eyes are blind
Aaaaa... Aaaaa...

From those around
I hear a cry

A muffled sob
A hopeless sigh
I hear their footsteps leaving slow
And then I know my soul my Fly!

A chilly wind begins to blow
Within my soul from head to toe
And then Last Breath escapes my lips
It's Time to leave and I must Go!

So it is true but it's too late
They said each soul has its Given Date
When it must leave it's body's core
And meet with it's Eternal Fate

CHORUS
Oh, mark the words that I do say
Who knows tomorrow could be your day
At last it comes to Heaven or Hell
Decide which now do NOT delay
Come on my brothers let us pray!
Decide which now do NOT delay!
Come on my brothers let us pray!
Decide which now do NOT delay!
Aaaaa... Aaaaa... Aaaaa... Aaaaa...

Oh God! Oh God!
I cannot see
My eyes are blind
Am I still me?
Or has my soul been led astray?
And forced to pay a Priceless Fee

Alas to dust we all return
Some shall rejoice while others burned
If only I knew I knew it before
The line grew short
And came my Turn

And now as beneath the sod
They lay me with my record flawed
They cry not knowing I cry worse
For they go home I face my God

Y U N : Ingatlah buat diriku dan semua...setiap yang bernyawa pasti merasai kematian...

Saturday, July 4, 2009

sekadar isi hatiku....

cinta yang dicari
dalam kembara diri
rindu mengulit merdu
pada seorang kamu

aku gagahkan hati
membawa cinta ini
kesana kemari
walau hati sakit sekali

mengapa cinta kubebankan
tiada sebarang balasan
apakah aku adalah tiada
tak tersingkap pada mata?

aku buta mencari arah
kelam yang sedang memanah
pada jiwa yang parah
kecewa kian membarah

sekian kali kumenggapai
entah bila akan selesai
aku yakin pada satu kuasa
Tuhan sekalian manusia

cinta yang dicari
tidaklah jauh sekali
cuma kuberpaling sekali
melontar ke buaian duniawi

hikmahMu menerjah fikiran
menambahkan kecintaan
kerana rahmat yang tak bertepian
menyuburkan hati insan

syukur kini aku kembali
pada cinta yang abadi
mutlak milik Ilahi
sehingga nafas terhenti....

p/s...sjak nie mengenai dri saya..iyalah..kita manusia hidup berfitrah...begitu juga saya..insan yang lemah lagi kerdil...tak berupaya menolak sebuah perasaan..tapi sy bersyukur krn tlh diselamatkan krn sy ini insan penuh kekurangan..takut dri terleka dan terlalai walhal sy malu dgn Allah..jika perasaan itu cuba mencuit sy..cpt2 sy igt.."brp kali sgt lah aku berzikir igtkan Allah?...astaghfirullah.."dan dalam heiraki(btul x eja) sbg hambaNya kita perlu utamakan cinta kita padaNya,after tu Rasulullah then keluarga..


Ya Allah
sucikan hatiku dengan kasihMu
suburkan hatiku dengan cintaMu
hidupkan hatiku dengan rinduMu

Friday, July 3, 2009

rama-rama dan wanita

Rama-Rama dan Wanita

www.iLuvislam.com
Dr. HM Tuah
editor : kasihsayang

Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena.

Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda,warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.


Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepa
t turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar. Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.

Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.

Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu
bapa.

Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar, indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan. postman-butterfly Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.


Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda. Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati. Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.

Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.


Wednesday, July 1, 2009

celOteh d kala sleePy~

assalamualaikum minna-san!
herm...sbnrnye pOsting kali xde inti mn pn..hu2 saje2 sbb da xtau nk wat ape..erm~kalau gitu sy nk amek kesempatan mengucap slamat b'puasa sunat di bulan rejab ini..w/pn sekdr sunat namun fadhilatnya cukup membantu kita dlm m'harungi hdup..ye la..rahmat milik Allah nie kan luas xbertepi..malah ianya dapat menambahkn keimanan(krn iman ku msh sikit entah2 kecil dr zahrah astaghfirullah..)..selain e2 insyaAllah ia akan membantu di alam selepas nafas berhenti tk alam dunia yg sementara ini..apa2 pun ikhlaskanlah hati dalam melakukan ibadah cOz ibadah yg diterima Tuhan ialah ikhlas n menepati syariahNya.

Hermm~dah jd cm ustazah lah plak hehe tp xpe nsht d atas nsht buat teman2 dan jg diri sy yg serba kekurangan ini..okeh...kite b'alih tajuk plak.

Huhu tetibe rs ngantuk even br pkul 11mlm hehe td mebi bnyk sgt perut diisi dgn aneka buah slps berbuka..buah durian,pisang,salak..pe lg yup?hu2 da xigt tp syukur Alhamdulillah ats rezeki n nikmat yg diberi..yerla skg musim buah even xde kebun pn Alhamdulillah rmai yg sudi hadiahkn buah-buahan ini..terima kasih kpd si p'beri krn b'kOngsi rezeki dr Allah..smga Allah m'bls budi baikmu ini!!!cakap pasal buah ni kan..hehe dlu mn de mnat sgt ngan raje buah nie ntahlah xder rr sampai xle bau or tgk~xbleh gak g2..itukn rzki tp kalau ade je kt rmh yg tlg habiskn msti ummi n ayah..huhu sian lak tgk diOrg hbskn durian..buang syg woOOoo~tp ade skali mebi Allah nk bukak pntu hati sy..one tym 2 g rmh kwnkuuu(leila ehehehe..) fuhhh bnyk bangat siihhh durian dihidangkn..2 rr first tym rs durian yg enak n sedap n lazat!!stat 2 rr glerr kt durian..tgk je durian msti nk!ehehe~

okeh2...nie btul2 ngantuk huhuhu~okehh rr...salamualaikum

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.