Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Saturday, May 14, 2011

He is more than a friend .






Bismillah...
Assalamu'alaikum sahabat2,

Hati dan mata khusyuk membaca buku di hadapan . Setiap perkataan yang bersatu menjadi potongan ayat dimamah oleh minda . Dan otak mentafsirkan apa yang dibaca .
Terdetik di hati . Subahanallah...aku boleh dan mampu membaca . Teringat dahulu ketika di tadika, (huhu ingat lagi yee~~) ada seorang kawan bertanya pada ku,

"Kau kan dah pandai eja sikit2 . Camne eja kerusi?"
"Errr......."

Saya kira, andai saya jawab pada umur sekarang, pasti saya boleh menjawab . Eja untuk perkataan mudah, insyaAllah boleh ! Dan teringat kembali, siapakah yang mengajar saya membaca pada usia, tidak silap saya, empat tahun . Ya, ketika itu baru sekolah di Tadika ABIM, di Sabah .


Saya masih ingat lagi suasana saya diajar mengeja dan membaca oleh ayah saya . Yang paling saya ingat dan sentiasa terlintas di benak saya, ialah ketika beliau ingin mengajar saya perkataan yang mempunyai imbuhan "-ang", contohnya panjang, sayang, sekarang dan sebagainya . Dan dari situ lah, alhamdulillah , saya dapat mengenal huruf2 dan beberapa perkataan, setelah meningkat usia, banyak yang dipelajari . Pernah sewaktu tadika saya memasuki persembahan mendeklamasikan sajak yang bertajuk "Apa itu Islam?" . Teka, bagaimana saya masih ingat lagi tajuk sajak itu ? Kerana ayah saya sering recall kepada saya usahanya untuk membuatkan saya hafal sajak itu . Beliau sanggup pasang mikrofon pada radio dan menyuruh saya menghafal sambil bercakap menggunakan mike . Hehe...last2 saya hafal sorang2 dalam bilik . ^^,


Ketika saya bersekolah rendah di SRA ABIM di Seremban, setiap pelajar wajib menghafal surah2 Lazim seperti surah Dhuha, Insyirah dan sebagainya . Ketika itu, orang yang sering membantu saya menghafal juga ayah saya ! Beberapa tips yang beliau berikan supaya saya cepat hafal dan lekat kat otak . Hehe...alhamdulillah, insyaAllah masih lagi lekat . :)
Dan dan dan, saya tidak gemar jajan atau junk food pun kerana ayah saya . Pada petang tu, saya bermain dengan kawan sambil2 nak tunggu ayah ambil kat sekolah .
Kemudian, kawan2 beli jajan . Rasanya, super ring ke ape....entah tak ingat . Sebab terliur dan asyik je diorang makan, saya pun terikut sama beli jajan . Selepas itu, ayah sampai dan saya pun masuk ke dalam kereta bersama jajan itu . Yaaa....ayah saya memang pantang kalau anak2 dia makan makanan yang ada pewarna, MSG, dan apa2 yang boleh mudaratkan . Nasib baik ayah tak suruh kami jadi vegeterina je ! ^^ Petang tue, dalam kereta, kaw2 kena bebel dengan ayah . Ayat yang paling saya ingat ialah,

"Lain kali jangan beli lagi ."

Sebab takut sangat kena bebel, memang dah tak beli . Sampai la ke besar, saya memang tak gemar makan jajan, kecuali Twisties sebab dia ada rasa kari2 sikit . Sukakan kari membuatkan saya suka Twisties . Hehe ^^,

Itu cerita ketika darjah 1 atau 2 . Sewaktu di Ipoh, saya sedang darjah enam . Best sekolah tue . Rindu sangat2 . Alkisahnya, hari tu saya ada kerja sekolah . Ya Allah, memang bertimbun, campur dengan kerja sekolah saya yang tangguh . (Hehe kantoiii~~) . Memang work hard usaha saya untuk siapkan kerja sekolah . Buat2....dah pukul 10 malam ! *Arrghh, nak tido~~* Jerit dalam hati . Buat2....alih2 dah pukul 12 tengah malam .
Kerana rasa simpati yang amat, ayah korbankan masa tidurnya untuk temani saya siapkan kerja sekolah . Tapi masa tue, saya memang dah niat tak mahu ke sekolah esoknya . Walaupun ketika itu, saya bagaikan 'eye-contact' dengan ayah . Bagaikan menghantar mesej yang, "Yun tak mahu gi sekolah esok......." tapi diabiarkan sahaja oleh ayah . Alih2.....dah nak subuh ketika itu . What was next ? Dengan hati lara, mata yang mengantuk, saya pergi capai tuala dan masuk ke tandas untuk mandi dan bersiap-siap ke sekolah . Ummi risau juga masa tu, andai saya terpengsan di sekolah . Namun ayah seolah yakin, yang saya mampu, cuma saya tak pernah gunakan tenaga sebenar saya . Alhamdulillah, di sekolah saya memang tidak mengantuk dan berbaloi siapkan kerja sekolah sepanjang malam..... +____+"

Dan, ayah pun pernah berkali-kali tolong buatkan karangan untuk saya . Yang paling2 saya ingat karangan Bahasa Malaysia tentang pencuri masuk rumah . Hehe, datang2 sekolah dengan perasaan bangga sebab kerja sekolah dah siap . Dan, ayah banyak bantu dalam English . Fuh, English ayah memang power . Kadang2 andai beliau sms saya dalam English, kadang terpaksa buka kamus kerana vocab beliau amat bombastic !
Dan sejak2 berada di Mesir, almost everyday he sent me sms, sometimes about tazkirah, renungan jumaat, kata2 hikmah, and jokes . Honestly, they really pleasure my feeling .

Actually, I don't know why I want to write about these things here, but I think, the point is, I really miss you ayah . Even though sometimes we have "miss communication" and sometimes I do not satisfy with you, but when I gather back all these things together, they being my inspiration in my life . Ayah, you always leave me with a lesson, and you will come to me with a knowledge . :)

I love you ayah . You are more than a friend for me . You and ummi, are part of my life, my soul . That's all for today . Bless me and pray for me . :)

Wallahu'alam...wassalam .

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.