Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Wednesday, March 3, 2010

cerita dinihari

Waktu dinihari itu,sedang suasana sepi menghamparkan permadani ketenangannya,menambahkan keenakan kepada umat manusia untuk lena dalam mimpi.Seorang insan gagah membuka kelopak matanya kerana itulah cabaran utama untuk menghadap Tuhannya.

"Aku kena gagah!Kena kuat!"

Setelah matanya luas terbuka,sekaligus meghilangkan ulikan tidur,dia sekali lagi harus gagahkan jasadnya agar tempat wudhuk dapat dijejak walau kakainya berat melangkah,terkadang menggigil,kena dengan kedinginan malam.Akhirnya,dia berjaya juga dan seraya itu membersihkan diri dan mengambil wudhuk.Bukan sahaja untuk menyucikan diri,malah untuk hatinya jua agar hati bersih sebelum menghadap Tuhan Maha Agung.

"Dan sebahagian malam,lakukanlah solat tahajud(sebagai satu ibadah)tambahan bagimu.Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat yang terpuji". [17:79]



Kalau bukan kerana cintanya yang mendalam kepada Tuhannya,sudah tentu dia ingin dibuai mimpi seperti insan lain,namun dia gagahkan diri dan melangkah jua ke hamparan sejadah sebagai tempat dia sujud kepada Allah Yang Maha Esa.
Maka...solat-solat sunat pun didirikan dan sebuah alunan zikir serta munajat dilontarkan dari bibirnya mengiringi bayu pagi yang menyejukkan.Tatkala itu,air matanya setitis demi setitis menitik ke pipinya dan mengalir hingga membasahi wajahnya.Tatkala itu juga,suara yang mensyahdukan zikir menjadi serak dan sesekali teresak-esak.Sekejap berhenti,kemudian menyambung semula pujian kepada Tuhannya.

"Ya Allah,Tuhan yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui apa yang nyata dan apa yang tak terlihat oleh mata.Ya Allah,Tuhan kepadaku serta umat manusia,dan hanya Engkau sahaja yang layak disembah.Ya Allah,ampunilah dosa-dosaku.Dahulu,aku mengejar dunia sehingga akhirat jauh ke belakang aku tinggalkan.Aku dahulunya menggenggam dunia dan akhirat tercicir dari hati...ya Allah,ampunilah dosa-dosaku.Ya Allah,Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu,dan aku berada dalam perjanjian denganMu,ikrar kepadaMu,yang akan akan aku laksanakan dengan segala kemampuanku,dan aku berlindung padaMu,dan mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku,maka ampunilah aku kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa,kecuali Engkau..."

Air mata masih mengalir...tiada detik yang lebih indah melainkan menghadap Yang Maha Esa.Tangannya dikucup dan bibir melafazkan,"Amin Ya Rabbal-'alamin...",dalam mengharap agar dosanya diampunkan.



Sayu kedengaran suara orang mengaji dari arah masjid yang tidak jauh dari rumahnya.Itu tandanya,fajar tidak lama lagi akan menyinsing dan azan Subuh akan berkumandang.Dia tertunduk,mengharapkan lagi pertemuan begini sehingga Allah mentakdirkan nafasnya untuk berhenti.Kerana detik ini baginya membawa ketenangan kepadanya...

"InsyaAllah..."

"Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Allah,maka sesungguhnya (waktu yang dijanjikan) Allah pasti datang.Dan Dia Yang Maha Mendengar,Maha Melihat". [29:5]

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.