Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Friday, April 29, 2011

Receptor - what did we receive ?

Bismillah,
Assalamu'alaikum sahabat2,

Walaupun bulan Mei belum menjengah, namun terasa sudah lama hati dan mata serta tangan tidak 'bersantap' dengan dunia blog . Sejak post saya yang terakhir (copy dan paste dari blog Bayyinat) iaitu "Indahnya diriku Jika Seorang Mus'ab" hingga hari ini, saya hanya lebih tertumpu kepada penulisan sahabat2 serta mereka yang saya kagumi . Bukan untuk menilai penulisan mereka, apatah lagi dari diri saya masih serba kekurangan, namun sejak menjak ini saya ingin lebih kepada mendengar dan melihat, seterusnya mengambil pengajaran serta muhasabah buat diri sendiri . Malah, menulis posting sendiri di blog sendiri juga merupakan satu didikan buat saya jua .

Tidak banyak yang ingin saya ulas pada posting kali ini kerana masa berlalu begitu pantas, dan hari peperiksaan makin hampir . Andai bulan May melabuh tirai maka hanya 2 minggu sahaja lagi final exam yang begitu mendebarkan . Semoga khair2 insyaAllah . Berbalik kepada posting kali ini, ingin sekali saya rumus kembali apa yang diperbincangkan dalam SC (smart circle a.k.a usrah) saya pada pagi tadi . Subahanallah....banyak input yang dapat dikaut . Antara yang paling menarik adalah sesuatu yang disampaikan oleh sahabat SC saya . Iaitu berkenaan dengan.......

Sebelum saya ulas, pernah sahabat2 terdengar tentang "Receptor" ? Iya, receptor . Receptor adalah struktur dalam badan yang menukar stimulus kepada action potential dan dari sinilah maklumat akan sampai ke high center atau otak dan maklumat dihantar semula ke effector atau organ untuk memberi respon ke atas stimulus tersebut . Sebagai contoh, panas, sentuhan, sejuk dan seumpamanya . Inilah yang dipanggil Sensory Receptor . Subahanallah . Hebat kan ciptaan Allah . :) Dengan adanya recpetor, kita dapat merasai sakitnya dipukul, sejuknya ais, panasnya air yang mendidih dan sebagainya .

Dan, mari kita renung ayat ini sebentar,

"Sungguh, orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami,
kelak akan Kami masukkan ke dalam neraka . Setiap kali kulit mereka hangus,
Kami ganti dengan kulit yang lain, agar mereka merasakan azab . Sungguh,
Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana . "
[ an-Nisa' : 56]

Kata sahabat SC saya, bukti kebesaran dan penciptaan Allah jelas di situ . Mengapa setelah kulit hangus, diganti dengan kulit lain ? Ada apa pada kulit ? Kerana, di situlah terletaknya pain receptor atau pain sensation . Dalam Physiology, pain sensation dikategorikan dalam cutaneous atau superficial sensations, yang bermaksud lokasi receptor itu berada pada kulit kita . Allahu Akbar, kerana itulah setelah hangus kulit, diganti dengan kulit lain . Kerana, setelah kulit diganti berulang kali, ahli neraka sentiasa merasai pedihnya azab Allah . Na'uzubillah....semoga diri kita, seluruh anggota kita dilindungi dari seksaan azab Allah yang amat pedih .

Teringat pula saya pada kisah seorang pemuda yang sedang belajar pada waktu malam di sebuah masjid . Ketika ada seorang wanita datang ke masjid untuk menumpang malam di situ . Namun, kata pemuda tersebut,

"Pulanglah engkau, aku khuatir masyarakat akan mengatakan
sesuatu yang tidak elok tentang kita ."

Namun, wanita itu menjawab,

"Maaf, aku dalam perjalanan ke rumah saudaraku namun sekarang sudah
malam dan aku khuatir aku di apa-apakan dalam perjalanan ke sana
kerana jalan begitu gelap ."

"Baiklah . Aku akan duduk di satu sudut dan engkau akan duduk
di satu sudut ."

Pada malam itu, wanita itu tersedar kelakuan pemuda itu . Bertemankan pelita di sisi, pemuda tersebut berulang kali meletakkan ibu jarinya pada pelita tersebut, lalu diangkat semula . Wanita itu begitu hairan . Keesokannya, selepas subuh, wanita iu bertanya kepada lelaki itu akan kelakuannya . Pada awalnya lelaki tersebut enggan memberitahu perkara sebenar, namun setelah dipujuk lalu berkatalah lelaki tersebut,

"Pada malam semalam, syaitan asyik menyuruh ku berbuat perkara
yang tidak elok padamu . Lantas,
bagi melawan perkara tersebut, aku letakkan ibu jariku pada pelita
kerana andai api pelita tidak dapat aku tahan, apatah lagi
api neraka Allah dan azab-Nya ."


Saya kira, sampai di sini sahaja tulisan saya kali ini . InsyaAllah, ada lagi yang ingin saya kongsi, saya akan post kan di sini . Sebelum akhir kalam, saya mohon maaf andai ada terkasar bahasa dan betulkan andai saya tersilap . :)
Last but not least, ingin sekali saya berkongsi status seorang senior saya di Facebook, iaitu, "Mati itu motivasi terhebat buat saya" . InsyaAllah, bukan dipinta mati, namun beringat-ingatlah mati itu pasti, hidup itu insyaAllah . Mati tetap berlaku dan perjanjian Allah semuanya benar . Sama-sama muhasabah diri dan semoga kita sentiasa di bawah rahmat dan hidayah-Nya insyaAllah . :)
Wallahu'alam...wassalam .

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.