Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Tuesday, April 5, 2011

I Look I Look I See...(lihat dan faham)

With feet to take me where I `d go.
With eyes to see the sunset's glow.
With ears to hear what I'd know.
Oh God, forgive me when I whine.
I have blessed indeed, the world is mine.

Bismillah,
Assalamu'alaikum sahabat2,

Kata-kata di atas adalah sebahagian dari lirik lagu Ahmed Bukhatir yang bertajuk 'Forgive Me' . Liriknya buat saya kagum dan mengingatkan pada diri sendiri agar sentiasa bersyukur dengan ni'mat Tuhan . Mata yang melihat, kaki yang berjalan, tangan yang bekerja (dan untuk update blog), telinga untuk mendengar, mulut untuk berbicara, malah dan bahkan jantung untuk
mengepam darah ke seluruh badan, sistem pencernaan yang bisa membuang bahan yang tidak diperlukan oleh badan.....dan banyak, tidak terhitung !
Begitulah hebatnya ciptaan Allah, yang tiada sebesar zahrah pun sia-sia yang ada padanya . Semua terkandung hikmah dan pengajaran bagi mereka yang berakal . Dalam al-Quran , diulang beberapa kali tentang penciptaannya agar kita mengambil pengajaran dan ilmu andai kita ini benar2 menghayati, merenung alam ini, bahkan dalam diri kita juga terdapat tanda kekuasaan dan kebesarannya . Subahanallah ! Maha Suci Allah yang menciptakan semuanya ini .


Lihat dan Faham ?
Dalam subjek Fisiologi, di bawah topik Central Nervous System (CNS), ada sesuatu yang begitu menarik perhatian saya . Bagi saya, ia adalah refleksi kepada ayat2 Allah yang sering mengingatkan kita agar mengambil pengajaran dari alam ciptaannya ini . Salah satunya,

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi,
dan pada pertukaran malam dan siang,
ada tanda-tanda (kekuasaan,kebijaksanaan,dan keluasan rahmat Allah)
bagi orang-orang yang berakal ."
(al-'Imran : 190)

In human body, there are two classifications for nervous system which are Central Nervous System (CNS) and Peripheral Nervous System(PNS) . Let me just explain to you about CNS . CNS is consisted of brain and spinal cord which both are protected by bone (skull and vertebral columns ) . At the part of the brain, there is a surface called cerebral cortex which is the highest brain center . In this cerebral cortex, we could find 50 different areas which give important function,which, by it we could hear, see, talk and so on. (Maaf, sukar sedikit untuk jelaskan dalam B.M)

Dalam kawasan2 ini, terdapat kawasan yang membuatkan kita faham apa yang kita lihat, dengar dan seumpanya . Ianya dipanggil association atau secondary areas .
-Somatic association area (5,7)
-Visual association area (18,19)
-Auditory association area (18,19)

Sebagai contoh,
"Kau tau tak Timah, Joyah dah mula jual nasi goreng."
"Iyeke Senah . Nasi goreng dia sedap tak ?"
"Aku lintas dan tengok hari tu, macam sedap je . Terliur gak !"

Senah mendengar Timah . Timah pula melihat nasi goreng . Dengar dan lihat . Bagaimana Senah dapat memahami bahawa Joyah menjual nasi goreng ? Dan bagaimana Timah pasti yang dia melihat nasi goreng yang dijual Senah ? Mungkin contoh yang saya berikan ini agak mengarut sedikit, namun sedarlah kita bahawa di sinilah fungsi2 association areas itu menjalankan tugas2 mereka . Ini bermakna mereka faham apa yang diperkatakan dan apa yang diperlihatkan .

Ini hanya simbolik atau contoh ringan semampu mungkin yang dapat saya beri . Namun, association areas ini merupakan penyumbang besar bagi kita agar kita dapat memahami sesuatu perkara .

"It is not enough to see if you
don't understand the things that you see ."

Inilah kata2 doktor Fisiology saya, yang sehingga sekarang terpahat di hati saya . Kata2 nya memantulkan kepada diri saya sendiri, adakah saya benar2 faham dan mengambil pengajaran apabila merenung langit biru yang luas, tinggi tidak bertiang ?

Hidayah - cahaya hati
Pernah seorang guru kepada seorang 'ulama mengatakan ilmu itu tidak akan masuk kepada hati yang penuh kehitaman . Terpana diri sendiri . Bagaimana dengan diri ini ? Penuh putih kah hati ini ?Wallahu'alam...
Cahaya bagi hati agar ia terang adalah bermulanya dari percikan iman . Dan iman itu bermula dari biasan hidayah Tuhan . Begitulah indahnya hidayah . Membuatkan kita nampak dan faham erti hidup sebagai hamba kepada Allah yang Maha Esa . Hidayah bagai membuka laluan kepada kita, memberi petunjuk dalam diri agar mata hati tidak buta .
Andai hati itu buta, seluas mana alam ini terbentang, tidak terkesan di hati tentang keagungan Tuhan . Na'uzubillah . Semoga ini tidak berlaku pada diri kita . Dalam surah al-Baqarah ayat 17, Allah Ta'ala telah memberikan perumpaan kepada golongan yang tidak mendapat petunjuk . Semoga kita tidak tergolong dalam golongan sebegitu .
Maka, kita sebagai hamba yang kenal agama dan beragama Islam, selalulah pohon kepadaNya hidayah agar kita tetap dalam agamaNya, insyaAllah . Sinar hidayah benar2 memberi kesan kepada kehidupan kita, buktinya telah banyak diceritakan dan salah satunya bagaimana sinar hidayah ini membaluti hati seorang yang keras menjadikan hati itu lembut menerima Islam . Walhal ia hanya mendengar beberapa potong ayat surah Taha, namun terus menerus memberi kesan pada hatinya . Itulah kisah Saidina Umar al-Khattab r.a . Beliau ketika mana sebelum pengislamannya, sangat membencikan agama suci Islam dan Rasulullah s.a.w . Namun, kerana hidayah agung dari Tuhan, beliaulah sahabat yang paling akrab dengan Nabi Allah dan antara mereka yang banyak membantu misi dakwah Rasulullah . Malah, beliau pernah dilantik sebagai Khalifah bagi memimpin umat Islam . Subahanallah . Setitis embun hidayah bisa merubah keseluruhan manusia itu .

Berbeza pula dengan kisah bapa saudara Nabi, Abu Talib yang begitu banyak membantu Rasulullah dari permulaan dakwah baginda, namun pengakhiran hidupnya tidak disertai dengan lafaz syahadah .

Allahu akbar Allahu akbar . Begitulah hebatnya hidayah Allah yang membuatkan kita "nampak" . Bukan sekadar dengan organ mata yang berada pada soket mata ini, malah juga dengan mata hati dalam diri .
Saya kira, sampai di sini dahulu posting saya kali ini . 'Ala kulli hal, semoga kita semua sentiasa berada di bawah rahmat dan hidayahNya . Amin . Maaf andai pernah tersilap kata sepanjang posting saya ini . Correct me if I'm wrong .
Wallahu'alam...wassalam .

p/s : insyaAllah final exam semakin dekat, semakin hebat perjuangan di medan ini . :)

p/s2 : Ingin sekali berkongsi kata2 ini,

"Aku tidak selalu mendapatkan apa yang kusukai, oleh sebab itu,
aku selalu menyukai apa jua yang aku dapati."

Inilah simbolik bagi SYUKUR....faqulilhamdulillah... :)

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.