Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Sunday, March 13, 2011

Mengapa Saya Suka Kamu ?


Bismillah...
Assalamua'laikum sahabat2,

Ingin saya luahkan sukanya saya kepada kamu . Saya suka kamu ! Walau hati berlari-lari mendapatkan dirimu, ada gembira dan tercalit juga sedih . Namun, perginya diri ini kepadamu bukan suatu angan2 namun ianya sambungan kepada perjuangan . Pergi kepada dirimu amat menguji kesabaran diri, apatah lagi kembalinya diri kepada mu bermakna diriku harus berpisah dengan mereka yang ku sayang di sana . Namun, ia tidaklah menerbitkan rasa tidak senang dalam diri . Saya tahu, andai diri tidak ingin lagi mengambil peluang mendapatkanmu, bila lagi peluang yang saya ada ? Mungkin hidup saya singkat, siapa tahu, kita mungkin tidak bertemu lagi ? Wallahu'alam..., namun saya tetap suka kamu .
Saya suka kamu......, walau pada pertama kali saya melihat dirimu, ianya indah khabar dari rupa . Namun tidak mengapa . InsyaAllah saya terima seadanya dan alhamdulillah saya dapat sesuaikan diriku dengan dirimu . Adakah kita sehati sejiwa ? Namun, hatiku tetap milik di sana . Cuma apa yang saya suka tentang dirimu, kamu mengajar ku banyak perkara . Kerana itu saya suka dirimu !

Apakah sebab2 yang saya suka pada dirimu ?

1) Suasana islamik yang ada pada dirimu . Saya suka . Kerana diriku juga mengatakan Islam is the way of life, jadi kerana itu saya terpikat pada dirimu . Buktinya ? Di sisi kamulah, ramainya ulama' dilahirkan . Selain itu, saya sukakan suasana yang kedai2 nya memasang ayat2 al-Quran walaupun ianya hanya kedai makanan atau kedai menjual pakaian ! Malah, saya pernah ditegur oleh seorang pakcik, gara2 memakai earphone .

"Sami'ti Quran ?"
"Errrr....."

Walhal, pada ketika itu saya mendengar lagu . Terketar juga nak menjawab . Bukan sebab tidak tahu ingin menjawab 'tak, saya dengar lagu' (tapi ya juga hehe) tapi sebab saya tersentuh . Ya Allah....terkelu lidah malah terkelu juga tangan, tidak tahu apa yang nak dikatakan . Cuma tersentuh . Dan, pada suatu hari , dalam perjalanan dari Zagazig ke Cairo, ketika dalam pijot (taktau betul ke tak eja ni) , saya dan kawan sedang mendengar lagu, tiba-tiba, pakcik pijot menghulurkan sebuah mushaf al-Quran . Tidak tahu mengapa . Mungkin pakcik itu ingin kami membaca al-Quran untuk mengisi masa perjalanan .

2) "Ardhu Anbiya' " . Itulah antara gelaran yang diberikan kepada mu . Cukup indah . Bersyukur kerana bumi yang saya berdiri sekarang, pernah dijelajah, pernah disusuri oleh para Anbiya' Allah seperti nabi Musa, Yusuf, Ibrahim . Malah, Tursina (gunung Sinai) ada tercatat dalam al-Quran .

"Demi Gunung Sinai...."
[at-Tin : 2]

Malah, dalam jaulah ke Dumyat, saya pernah ke tempat di mana pertemuan antara 2 buah laut yang menjadi bukti kebenaran ayat Allah . Subahanallah !

"Dia membiarkan dua laut mengalir yang (kemudian) keduanya bertemu .
Di antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing2 .
[ar-Rahman : 19-20]


-di tempat pertemuan antara sungai dan laut, keduanya tidak bercampur-

3) Saya suka lecturer di sini . Pernah sekali saya terseliuh di hadapan gamaah . Kebetulan baru habis kelas Anatomy, oleh doktor Manal . Ya Allah...sakitnya hanya Allah yang tahu . Hendak bangun tidak bisa . Hendak bergerak, bertambah sakitnya ! Kerana pada masa itu gamaah sudah lengang, seorang sahabat meminta bantuan doktor Manal, yang kebetulan belum pulang ke rumahnya . Melihat keadaan bengkak di kaki yang kian teruk, beliau membawa saya ke hospital universiti . Sedang menunggu giliran untuk dipanggil doktor, beliau mengajar saya sesuatu . Allahu Allah...dalam keadaan begitu pun masih sempat beliau ingin berkongsi dengan saya . Apa agaknya ? Bukan tentang Anatomy, namun beliau mengajar saya doa dan sambil menggosok pada kaki . Subahanallah....tak terkata saya ketika itu .
Pernah juga, dalam kuliah, kami ditegur oleh seorang doktor yang mengajar Histology . Kerana apa ? Hanya kerana perkara kecil bagi yang tidak sedar, mungkin, namun besar bagi mereka yang sedar, iatu mendoakan orang yang bersin .

"Hachiiiiiuuuuu ~~~~ !! Alhamdulillah..."
"Yarhamkumullah.."
"Yahdikumullah..."

Simple words, but complicated to do it . Maybe . :)

4) Krib . Makanan paling istimewa di sini . Maksud saya di Zagazig . Kenapa ? Kerana apa ? Kerana satu2 nya makanan yang tiada di muhafazah lain ialah krib ! Dan krib memang sedap . Saya kira, tidak perlu bercakap panjang lebar tentang krib . :)

-inilah Kribbbbb !!! -

5) Mak aiiiihhh.....selepas berlakunya revolusi di sini, banyak tank atau kereta kebal di sini . Kenapa saya suka ? Teringat pula sewaktu kecil, excited bila nampak kereta kebal yang dipamerkan di muzium atau dalam perarakan pada hari keramian seperti hari Merdeka . Sekarang, diberi peluang secukup-cukupnya untuk melihat tank di sana sini . Siap boleh berfoto . :) Namun, ketika rusuhan berlaku, sebarang video atau gambar diharamkan untuk dirakam .
Apa2 pun, bersyukur tak terhingga kerana walaupun pernah terjadinya keadaan huru-hara, menyebabkan kami di'evacuate' dan diberi cuti 'free' , ianya memberi seribu pengajaran kepada saya . Antaranya, inilah 'penangan' darah orang muda . Sama2 kita renung dan fikirkan, tak perlu saya huraikan lebih2 . :)

-comel tank dia kale kuning...-

6)
"Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu bersaudara..."
[al-Hujuurat : 10]

Saya ketika itu berada di kedai Tashwir (fotostat) . Sedang menunggu 'ammu membuat copy pada kertas saya, ada seorang wanita arab berpurdah menegur saya . Dia melihat kertas yang dipegang pada tangan saya, di mana ada senarai nama2 pelajar Malaysia .

"Enti Malizi ?"
"Aywah..."
"Da kullu muslim ?" sambil tangannya menunjuk pada
senarai nama di kertas itu .
"Aywah, kullu muslim ." Tersenyum .

Walaupun dia berpurdah, saya dapat melihat wajah gembira terukir . Mungkin suka, melihat nama2 Muslim dari Malaysia, yang penting mereka Muslim ! Seusai fotostat, saya tiada duit kecil untuk membayar pada 'ammu tersebut . Tiba-tiba, wanita berpurdah itu meng'offer' dirinya untuk membayar duit fotostat tersebut . Saya memandangnya tak terkata . 'Errr...betul ka ni ?' Sebelum pergi, bersungguh-sungguh saya mengucapkan terima kasih kepadanya, walau duit fotostat hanya berapa sahaja (bayaran fotostat di sini sangat murah), namun besar maknanya bagi saya . Subahanallah...walhamdulillah .

Wahai 'kamu', saya kira, sampai di sini sahaja sebab2 yang membuatkan saya suka pada kamu . Andai masa itu berhenti, mungkin panjang lagi yang ingin ditulis . Namun, masa tetap berjalan seperti telah diatur oleh Maha Berkuasa, maka sampai di sini dahulu .
'Ala kulli hal, ini hanya asbab . Namun niat perginya diri ini kembali padamu , kerana Allah dan dengan izin-Nya jua .
Semoga perjuangan saya dan sahabat, walau dengan kamu, atau di mana2 sahaja, semoga diberkati olehNya . InsyaAllah . Dan, nama kamu tetap di hati saya kerana namamu telah menjadi sebahagian dalam kehidupan saya . Kamulah....Mesir . :)

Wallahu'alam...wassalam .

4 comments:

  1. saya membaca dengan rasa yang pelbagai. Kiranya kamu benar-benar dalam landasan yang baik. Teruskan kecemerlangan untuk dunia, agar akhirat kamu juga cemerlang. Dan sungguh... saya juga mahu menyahut seruan Allah untuk bermusafir melihat kebesaran-Nya

    ReplyDelete
  2. iqbal syarie - syukran jazilan...sama2 doakan kejayaan bersama dan umat Islam d dunia dan akhirat . di sini kita menabur benih, d sana kita menuai hasilnya . insyaAllah...semoga khair2... :)

    ReplyDelete

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.