Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Monday, August 31, 2009

Semalam...dan Sejarah.

Assalamualaikum minna-san!

Apa khabar iman kita pada hari ini?Pasang atau surut ya?Bagaimana pula untuk esok?Dan...apakah semalam telah benar-benar menjadi iktibar buat kita sebagai bimbingan untuk menempuh hari yang mendatang?Apakah kesilapan semalam telah kita betulkan supaya ianya tidak berulang lagi pada hari ini dan esok serta seterusnya?

Itulah sejarah kehidupan.Cukup dengan pelbagai kisah.Sedih,gembira,marah,geram,rindu dan seumpanya.Itulah indahnya semalam kerana ditaburi pelbagai kenangan dan memori.Ada yang membuatkan kita sesal dengan peristiwa semalam,ada yang membahagiakan kita,malah menghibakan sang jiwa kita.
Kerana itu,kita tidak dapat melarikan diri dari sejarah hidup kita.Biarpun kita mengheret diri ke hujung dunia sekalipun,perkara semalam tetap di belakang kita,ia seakan bayang-bayang yang akan mengikut rentak tuannya.Melainkanlah Allah menghendaki kita untuk lupakan nostalgia semalam.

Semalam juga mengajar kita erti ketahanan dan kekuatan diri kita biarpun dari segi fizikal,mental dan juga rohani.Perkara lalu bagai mengipas obor semangat kita untuk terus berjuang dalam kehidupan sehinggalah ajal datang bertandang.Ia bagaikan inspirasi buat seseorang untuk tidak cepat mengalah selagi mampu untuk meraih kejayaan dan kemenangan.

Tapi..mengapa ya saya menaip soal semalam?Mungkin disebabkan juga sempena tarikh keramat buat negara kita pada hari ini (31 Ogos 2009) iaitu Hari Kemerdekaan buat seluruh rakyat Malaysia.Kebiasaannya,Hari Kemerdekaan cukup membuatkan saya teringat akan kisah peristiwa Bukit Kepong.Bukanlah bermakna saya tidak kenang akan kisah-kisah lain,cuma kisah Bukit Kepong yang dilakonkan oleh Jins Shamsuddin,Yusoff Haslam dan ramai lagi benar-benar menyentuh hati saya dan mata saya bisa berkaca apabila menonton filem itu.Ia mengisahkan kepada kita pengorbanan,kekentalan,semangat,kesepakatan dan sebagainya oleh polis-polis Melayu yang berada di kawasan Bukit Kepong.Oh yaa...sebelum terlambat,Selamat Hari Merdeka buat rakyat Malaysia!




Selain itu,faktor yang membuatkan jemari saya ringan untuk menaip tentang semalam ialah kisah seorang tokoh Islam yang tersohor sering berlegar-legar dikotak minda saya.Beliau ialah Sultan Muhammad Al-Fateh,seorang sultan bagi kerajaan Turki Uthmaniah yang termuda dan merupakan pembuka kota Konstantinopel.

Kemenangan beliau itu sangatlah bertetapan dengan hadis Rasulullah S.A.W. iaitu,

"Konstantinopel akan jatuh ke tangan seorang ketua yang baik,
tentera yang baik dan rakyat yang baik."

Saya pertama kali mendengar perihal beliau ketika menghadiri Kursus Bahasa Arab di ABIM,oleh Ustaz Faisal.Ketokohan dan keperibadian beliau cukup mengagumkan dan menarik minat saya.Usaha beliau untuk mendapatkan kota Konstantinopel,subahanallah,patut dipuji!Jika sahabat sekalian ingin mengetahui tentang diri beliau,saya syorkan kalian untuk membaca buku 'Sultan Muhammad al-Fateh-Penakluk Konstantinopel' oleh Abdul Latip Talib,keluaran PTS Publication.

Sebenarnya,banyak lagi yang ingin saya kongsi bersama dengan kalian.Cuma kerana kekangan ruang masa,rasanya cukup sampai di sini.Namun,apa yang kita boleh petik dari peristiwa semalam ialah 'pengajaran'.Teringat pula kata-kata di dalam filem Kungfu Panda iaitu,'Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift'.

Oleh itu,jangan biarkan diri kita terhimpit dengan peristiwa lampau sehingga kita tiada daya untuk memajukan masa hadapan kita.Gunakan kesempatan hari ini untuk membuat persediaan dan strategi,insyaAllah kejayaan milik kita.

Akhirul kalam,semoga Allah bersama-sama kita dan merahmati apa yang kita lakukan.InsyaAllah.Assalamualaikum.

2 comments:

  1. Salam Ramadan dan selamat berpuasa. Terima kasih kerana mempromosikan novel Sultan Muhamad al Fateh. Beliau memang hebat sehingga boleh memindahkan 70 buah kapal perang melalui daratan. Atau kapal belayar di atas daratan berlaku pada zamannya. Sehingga ini kita masih belum tahu apa teknologi yang digunakannya. Yang terbaru terbit Hulagu Khan yang menakluk Kota Baghdad. Sudilah membacanya.

    ReplyDelete
  2. slm ramadhan n slmt berpuasa jg buat tuan latip.oh sama2 tuan...novel hsl krya tuan mmg ckup bermanfaat buat semua khususnya golongan muda.InsyaAllah jka sy berkesempatan sy akn membacanya.terima ksh

    ReplyDelete

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.