Selamat datang ke bLog saya yang tak seberapa ini.Jika ingin kongsi sesuatu yang berfaedah,silakan.Cuma harap viewers tahu bhwa bLog ini cumalah sekadar yang ingin saya kongsi dari hati kecil saya dan jika saya punya ruang waktu,saya akan berkongsi artikel yang bermanfaat.So..enjoy=)

Wednesday, September 2, 2009

Qamar Bani Hasyim

Assalamualaikum minna-san~

Masa begitu pantas ya berlalu.Seakan tidak mahu menunggu kita sahaja.Tapi itulah lumrah masa.Dan begitulah aturan yang ditetapkan padanya oleh Si Pencipta.Subahanallah!Pejam celik,pejam celik bak kata orang ramai.Dan,kerana terlalu berharganya masa,kerana itulah ia diibaratkan sebagai emas(masa itu emas,time is gold) dan pepatah arab ada juga menyebut masa itu ibarat pedang.Jika kita tidak memotongnya,maka dia akan memotong kita.Oleh itu,gunakanlah masa yang ada dengan sebaiknya.Daripada kita mengelamun atau berangan yang melampau-lampau,lebih baik kita jangan melengah-lengahkan misi kita sebagai hambaNya dan sebagai seorang muslim.



Kita ketepikan dulu soal masa itu dulu ya.Sebenarnya ingin saya kongsikan dengan sahabat sekalian sebuah cerita Arab yang berkisarkan tentang perjalan hidup junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW dari saat beliau lahir hingga ke..oh maaf sebenarnya saya belum pasti kerana cerita ini masih disiarkan dan belum sampai ke episod akhir.

Tajuk cerita ini ialah Qamar Bani Hasyim,cerita yang begitu mengingatkan kita akan sirah perjuangan baginda dalam menjalani misinya iaitu sebagai pembawa risalah atau rasul utusan Allah kepada umat manusia.Cerita ini bagai menghidupkan kembali suasana pada ketika itu atau gambaran kepada kita.Dan sesetengah watak sahaja dilakonkan oleh para pelakon seperti watak Bilal bin Rabah,keluarga Yasir,Abu Ubaydah,Saidina Hamzah,Abu Talib,Abu Jahal,Utbah...itulah seingat saya.

Sahabat sekalian boleh menonton siaran bersiri ini di saluran Astro Oasis(106) pada pukul 2 petang dan juga pada pukul 6 petang.Tapi kebiasaannya saya memilih jam 6 kerana sambil-sambil menunggu berbuka puasa,apa salahnya saya mengisi ruang kosong itu dengan menonton cerita itu.Rancangan bermanfaat ini mengambil masa satu jam dan insyaAllah saya pasti kalian yang menontonnya tidak sabar-sabar untuk mengetahui episod seterusnya.Oh ya...bagi yang tiada astro,jangan risau...anda boleh menontonnya di Youtube.

Dibawah ini saya sertakan salah satu plot dari cerita Qamar Bani Hasyim.(^_^)




Selamat menonton ya!Assalamualaikum^_~

No comments:

Post a Comment

lead me to jannah

lead me to jannah

a path to jannah

a path to jannah

.::halwa telinga::.